Begeleider Passen Onderwijs,
Ambulante Educatieve Dienst

1. Breinontwikkeling van jonge kinderen
2. De ontwikkelingstaken van jonge kinderen.
3. Passend aanbod: de noodzaak en voorbeelden

Het Jonge Kind: “Het zwembad, hersenen en Pinterest.”

Waarom leren jonge kinderen echt anders? En hoe zetten we die kennis om in krachtig onderwijs dat ook in de bovenbouw zichtbaar effect heeft? Goed onderwijs aan jonge kinderen is geen luxe, maar een onmisbare investering die keer op keer terugbetaald. Het legt de fundering voor zelfvertrouwen, een positieve leerhouding en zelfregulatie. Toch blijkt in de praktijk vaak dat het vinden van wat écht werkt en het maken van de juiste keuzes een uitdaging is.

Tijdens deze interactieve lezing neem ik je mee in de wereld van de startende kleuter. We koppelen inzichten uit onderzoek en theorie aan praktijkvoorbeelden uit de kleuterklas. Je kunt rekenen op herkenning, eerlijke reflecties en vooral praktische handvatten die je morgen al kunt toepassen. Benieuwd naar het verhaal achter de titel? Ik kijk ernaar uit je te ontmoeten en samen te ontdekken wat jong leren écht krachtig maakt!

Het Jonge Kind: “Het zwembad, hersenen en Pinterest.”

Begeleider Passen Onderwijs,

Waarom leren jonge kinderen echt anders? En hoe zetten we die kennis om in krachtig onderwijs dat ook in de bovenbouw zichtbaar effect heeft? Goed onderwijs aan jonge kinderen is geen luxe, maar een onmisbare investering die keer op keer terugbetaald. Het legt de fundering voor zelfvertrouwen, een positieve leerhouding en zelfregulatie. Toch blijkt in de praktijk vaak dat het vinden van wat écht werkt en het maken van de juiste keuzes een uitdaging is.

Tijdens deze interactieve lezing neem ik je mee in de wereld van de startende kleuter. We koppelen inzichten uit onderzoek en theorie aan praktijkvoorbeelden uit de kleuterklas. Je kunt rekenen op herkenning, eerlijke reflecties en vooral praktische handvatten die je morgen al kunt toepassen. Benieuwd naar het verhaal achter de titel? Ik kijk ernaar uit je te ontmoeten en samen te ontdekken wat jong leren écht krachtig maakt!

Over de spreker

Begeleider Passen Onderwijs,
Ambulante Educatieve Dienst
Na haar PABO-diploma rondde Wieneke Grootaarts de studie Orthopedagogiek af aan de Universiteit van Leiden. Zij heeft jarenlang ervaring opgedaan als leerkracht en intern begeleider. Daarnaast heeft ze waardevolle kennis opgedaan op diverse plekken. Eerder op een Canadese school zonder toetscultuur of vast curriculum, waar ze het technisch leesonderwijs onder de loep nam. Ze was docent bij de post-HBO-opleiding Specialist Jonge Kind. Recenter ondersteunde ze peuters met (intensieve) zorgvragen bij een sterke overstap naar de basisschool. De afgelopen jaren is zij begeleider passend onderwijs, gespecialiseerd in gedrag en het jonge Kind.

Meer sessies

Willemijn Kluiver
,
Marlieke Mijer
Hoofdpunten:

– Routines: Hoe kun je leerlingen op de eenvoudigste en snelste manier terugkerende taken en handelingen in de klas laten uitvoeren?
– Klare taal: Hoe vertel je leerlingen wat van hen wordt verwacht, zodat duidelijk is wat je beslist niet verwacht?
– Brein: Hoe heeft je brein invloed op het leerproces?

Hoofdpunten:

– Hoe verhalen in het geschiedenisonderwijs kunnen bijdragen aan diep leren en blijvende betekenis.

– Wanneer een krachtig verhaal een risico wordt en kan leiden tot onderwijsmythes.

– Hoe je verhalen bewust en effectief inzet, zonder de werkelijkheid uit het oog te verliezen.

Tamara Rijneveldshoek
,
Annelies Hartog
Hoofdpunten:

Wat is dyslexie en welke gevolgen heeft het voor leerlingen?
– Inzicht in kenmerken, oorzaken en veelvoorkomende misverstanden.

Hoe richt je ondersteuningsniveau 3 (ON3) effectief in binnen het basisonderwijs?
– De rol van de leerkracht, signalering, maatwerk, wettelijke verplichtingen en documentatie.

Hoe kan de interventiemethode Connect Lezen worden ingezet bij leerlingen met leesproblemen?