1. Breinontwikkeling van jonge kinderen
2. De ontwikkelingstaken van jonge kinderen.
3. Passend aanbod: de noodzaak en voorbeelden
Waarom leren jonge kinderen echt anders? En hoe zetten we die kennis om in krachtig onderwijs dat ook in de bovenbouw zichtbaar effect heeft? Goed onderwijs aan jonge kinderen is geen luxe, maar een onmisbare investering die keer op keer terugbetaald. Het legt de fundering voor zelfvertrouwen, een positieve leerhouding en zelfregulatie. Toch blijkt in de praktijk vaak dat het vinden van wat écht werkt en het maken van de juiste keuzes een uitdaging is.
Tijdens deze interactieve lezing neem ik je mee in de wereld van de startende kleuter. We koppelen inzichten uit onderzoek en theorie aan praktijkvoorbeelden uit de kleuterklas. Je kunt rekenen op herkenning, eerlijke reflecties en vooral praktische handvatten die je morgen al kunt toepassen. Benieuwd naar het verhaal achter de titel? Ik kijk ernaar uit je te ontmoeten en samen te ontdekken wat jong leren écht krachtig maakt!
Waarom leren jonge kinderen echt anders? En hoe zetten we die kennis om in krachtig onderwijs dat ook in de bovenbouw zichtbaar effect heeft? Goed onderwijs aan jonge kinderen is geen luxe, maar een onmisbare investering die keer op keer terugbetaald. Het legt de fundering voor zelfvertrouwen, een positieve leerhouding en zelfregulatie. Toch blijkt in de praktijk vaak dat het vinden van wat écht werkt en het maken van de juiste keuzes een uitdaging is.
Tijdens deze interactieve lezing neem ik je mee in de wereld van de startende kleuter. We koppelen inzichten uit onderzoek en theorie aan praktijkvoorbeelden uit de kleuterklas. Je kunt rekenen op herkenning, eerlijke reflecties en vooral praktische handvatten die je morgen al kunt toepassen. Benieuwd naar het verhaal achter de titel? Ik kijk ernaar uit je te ontmoeten en samen te ontdekken wat jong leren écht krachtig maakt!
– Routines: Hoe kun je leerlingen op de eenvoudigste en snelste manier terugkerende taken en handelingen in de klas laten uitvoeren?
– Klare taal: Hoe vertel je leerlingen wat van hen wordt verwacht, zodat duidelijk is wat je beslist niet verwacht?
– Brein: Hoe heeft je brein invloed op het leerproces?
– Hoe verhalen in het geschiedenisonderwijs kunnen bijdragen aan diep leren en blijvende betekenis.
– Wanneer een krachtig verhaal een risico wordt en kan leiden tot onderwijsmythes.
– Hoe je verhalen bewust en effectief inzet, zonder de werkelijkheid uit het oog te verliezen.
Wat is dyslexie en welke gevolgen heeft het voor leerlingen?
– Inzicht in kenmerken, oorzaken en veelvoorkomende misverstanden.
Hoe richt je ondersteuningsniveau 3 (ON3) effectief in binnen het basisonderwijs?
– De rol van de leerkracht, signalering, maatwerk, wettelijke verplichtingen en documentatie.
Hoe kan de interventiemethode Connect Lezen worden ingezet bij leerlingen met leesproblemen?