Leraar, spreker en schrijver,
Buro Mindshift / BS De Regenboog

(Generatieve) AI in het onderwijs: Handig of hinder?

In deze sessie neemt Barend Last, leraar, onderwijsmaker en auteur van ‘Chatten met Napoleon’, je mee in de impact van generatieve AI op het onderwijs. Hij doet dit vanuit drie invalshoeken: Onderwijs over AI (denk aan de integratie in het curriculum), Onderwijs met AI (oftewel het automatiseren van taken van de leraar), en Onderwijs verstoord door AI (denk aan afhankelijkheid en toetsing). Barend combineert humor met rijke voorbeelden en een genuanceerd verhaal over de zin en onzin van AI in de klas.

(Generatieve) AI in het onderwijs: Handig of hinder?

Barend Last

In deze sessie neemt Barend Last, leraar, onderwijsmaker en auteur van ‘Chatten met Napoleon’, je mee in de impact van generatieve AI op het onderwijs. Hij doet dit vanuit drie invalshoeken: Onderwijs over AI (denk aan de integratie in het curriculum), Onderwijs met AI (oftewel het automatiseren van taken van de leraar), en Onderwijs verstoord door AI (denk aan afhankelijkheid en toetsing). Barend combineert humor met rijke voorbeelden en een genuanceerd verhaal over de zin en onzin van AI in de klas.

Preview

Over de spreker

Leraar, spreker en schrijver,
Buro Mindshift / BS De Regenboog

Barend Last (1986) begon als leerkracht in het basisonderwijs, waar zijn passie voor onderwijsinnovatie ontstond. Hij interesseerde zich vooral voor de vraag: ‘Waarom doen we eigenlijk wat we doen?’ en stroomde daarom door naar de wetenschappelijke wereld. Hij werkte onder meer als docent, manager en onderwijsspecialist in verschillende lagen van het onderwijs. Inmiddels is hij vooral actief als schrijver, spreker en onderwijsmaker én staat hij weer één dag per week als leraar voor de klas in het basisonderwijs.

Meer sessies

In het kort: Zorg dat jouw verhaal bij de ander blijft hangen! Breng de essentie in beeld. Vergroot de impact van jouw communicatie door eenvoudige en sprekende tekeningen toe te voegen! Hiervoor hoef je geen tekenaar te zijn, want in essentie gaat het om jouw boodschap en niet om het tekenen. Zakelijk tekenen is in een dag te leren, ook als je echt denkt dat je niet kan tekenen!
In het kort: Kennismaken en uitwisseling met vakgenoten
In het kort: De middagsessie "Kunst & AI – Leren, delen en vernieuwen" brengt GSF-kunstdocenten samen om de inspirerende voorbeelden, kansen en uitdagingen van AI in het kunstonderwijs te verkennen. Hierbij staat centraal hoe AI nieuwe mogelijkheden opent, terwijl vakmanschap, creativiteit en menselijke expressie onmisbaar blijven om samen het kunstonderwijs toekomstbestendig te maken.