ontwikkelaar lesmethodes,
het Nederlands Onderwijsinstituut

Taal in alle vakken

In de lespraktijk zien we dat leerlingen taalvaardigheid nodig hebben om zich in andere vakken te ontwikkelen, maar steeds vaker blijkt uit onderzoek ook dat algemene kennis uit die andere vakken essentieel is voor tekstbegrip. Of zoals een leerling eens vroeg tijdens een les literatuurgeschiedenis: ‘Is dat hetzelfde communisme als bij geschiedenis?’

Niet alleen het niveau van tekstbegrip gaat al een aantal jaren achteruit. Leraren in alle vakken merken bijvoorbeeld dat leerlingen het moeilijk vinden om goede antwoorden te formuleren. Het is dus van belang om taalvaardigheid (in brede zin) en algemene kennis samen op te bouwen, maar hoe doe je dat?

In de sessie wordt het programma Woordenaars als voorbeeld genomen om te tonen hoe je kennisontwikkeling in lessen kunt combineren met lezen, woordenschat, spreken en schrijven. De didactische principes van deze lessen kun je vervolgens zelf toepassen. Zo doe je concrete ideeën op voor taalontwikkeling in alle vakken.

Taal in alle vakken

Michelle van Dijk

In de lespraktijk zien we dat leerlingen taalvaardigheid nodig hebben om zich in andere vakken te ontwikkelen, maar steeds vaker blijkt uit onderzoek ook dat algemene kennis uit die andere vakken essentieel is voor tekstbegrip. Of zoals een leerling eens vroeg tijdens een les literatuurgeschiedenis: ‘Is dat hetzelfde communisme als bij geschiedenis?’

Niet alleen het niveau van tekstbegrip gaat al een aantal jaren achteruit. Leraren in alle vakken merken bijvoorbeeld dat leerlingen het moeilijk vinden om goede antwoorden te formuleren. Het is dus van belang om taalvaardigheid (in brede zin) en algemene kennis samen op te bouwen, maar hoe doe je dat?

In de sessie wordt het programma Woordenaars als voorbeeld genomen om te tonen hoe je kennisontwikkeling in lessen kunt combineren met lezen, woordenschat, spreken en schrijven. De didactische principes van deze lessen kun je vervolgens zelf toepassen. Zo doe je concrete ideeën op voor taalontwikkeling in alle vakken.

Over de spreker

ontwikkelaar lesmethodes,
het Nederlands Onderwijsinstituut

Michelle van Dijk studeerde Nederlands in Leiden en haalde daarna haar eerstegraads bevoegdheid aan het ICLON. Ze werkte als freelance tekstschrijver voordat ze volledig in het onderwijs ging werken, eerst in het mbo, daarna in het voortgezet onderwijs. Naast het lesgeven was ze ook enkele jaren teamleider en ze maakte het vakoverstijgende taalprogramma Woordenaars (gratis beschikbaar). Sinds 2025 is ze actief voor het Nederlands Onderwijsinstituut, waar ze lesmethodes ontwikkelt. Naast haar werk in het onderwijs is ze schrijver. Ze maakte een hertaling van Couperus’ klassieker ‘Van oude mensen, de dingen die voorbijgaan’ en haar meest recente roman is ‘Kijk niet om!’.

Meer sessies

In het kort: Kennismaken en uitwisseling met vakgenoten
In het kort: Wiskundig modelleren is een belangrijk domein binnen de vakvernieuwingen, zowel voor de onderbouw als de bovenbouw. Modelleerproblemen zijn open problemen uit de realiteit waarbij vaak verschillende goede manieren zijn om deze op te lossen. Onder andere moeten leerlingen aannames en vereenvoudigingen van de werkelijkheid maken. In deze workshop willen wij jullie graag meenemen in het gehele modelleerproces, de mogelijkheid bieden om wiskundige modelleerproblemen op te lossen en deze vervolgens ook te beoordelen.
Stephan Annema
Stephan Annema
In het kort: Interactieve workshop gericht op effectiever omgaan met je tijd, energie, en je werk.