Inclusief
Neuropsycholoog (drs.),
zelfstandige

1) Waaraan herkennen we topleraren?
2) Wat is de beste manier om te werken aan je eigen vakmanschap?

Schitteren in je vakmanschap!

Het is fascinerend om experts aan het werk te zien. De concertpianiste die foutloos een sonate van Mozart speelt, of de brandweerman die precies weet hoe een complexe brand bestreden kan worden. Zij zijn zeer deskundig op een bepaald gebied en presteren daarbinnen op het hoogste niveau.
Ook in het onderwijs zijn experts te vinden. Bij sommige leraren lijkt alles te kloppen: ze geven krachtig les, er heerst een prettige rust in de groep en het klassenmanagement loopt gesmeerd. Vaak weten zij in lastige situaties direct de juiste aanpak te kiezen. Maar hoe wordt een prima leraar eigenlijk een topleraar?
In deze lezing neemt Marald Mens je mee in de wereld van expertise in lesgeven. Waaraan herkennen we topleraren als zij voor de klas staan? En is er volgens de wetenschap een ‘gouden standaard’ om te werken aan je vakmanschap? Jazeker en het heeft iets met Tom Cruise van doen…

Schitteren in je vakmanschap!

Neuropsycholoog (drs.),

Het is fascinerend om experts aan het werk te zien. De concertpianiste die foutloos een sonate van Mozart speelt, of de brandweerman die precies weet hoe een complexe brand bestreden kan worden. Zij zijn zeer deskundig op een bepaald gebied en presteren daarbinnen op het hoogste niveau.
Ook in het onderwijs zijn experts te vinden. Bij sommige leraren lijkt alles te kloppen: ze geven krachtig les, er heerst een prettige rust in de groep en het klassenmanagement loopt gesmeerd. Vaak weten zij in lastige situaties direct de juiste aanpak te kiezen. Maar hoe wordt een prima leraar eigenlijk een topleraar?
In deze lezing neemt Marald Mens je mee in de wereld van expertise in lesgeven. Waaraan herkennen we topleraren als zij voor de klas staan? En is er volgens de wetenschap een ‘gouden standaard’ om te werken aan je vakmanschap? Jazeker en het heeft iets met Tom Cruise van doen…

Over de spreker

Neuropsycholoog (drs.),
zelfstandige
Marald Mens (1973) begon als neuropsycholoog maar ging al na een jaar zijn hart achterna: hij zegde zijn baan op om leraar te worden. Na jaren met veel plezier voor de klas te hebben gestaan en IB’er te zijn geweest, ging Marald brein en onderwijs met elkaar combineren. Hij werkte als docent Neuropsychologie op de Fontys Hogeschool en als schoolbegeleider bij de CED-Groep. Daar schreef hij als co-auteur het boek Breinsleutels. Sinds tien jaar geeft Marald vanuit zijn eigen bedrijf Mens op School trainingen en lezingen door het hele land en is hij auteur van de boeken Bananenschillen op School en Meesterschap.

Meer sessies

Hoofdpunten:

– Onderwijs over AI (denk aan de integratie in het curriculum)

– Onderwijs met AI (oftewel het automatiseren van taken van de leraar)

– Onderwijs verstoord door AI (denk aan afhankelijkheid en toetsing)

Willemijn Kluiver
,
Marlieke Mijer
Hoofdpunten:

– Routines: Hoe kun je leerlingen op de eenvoudigste en snelste manier terugkerende taken en handelingen in de klas laten uitvoeren?
– Klare taal: Hoe vertel je leerlingen wat van hen wordt verwacht, zodat duidelijk is wat je beslist niet verwacht?
– Brein: Hoe heeft je brein invloed op het leerproces?

Hoofdpunten:

1. Breinontwikkeling van jonge kinderen
2. De ontwikkelingstaken van jonge kinderen.
3. Passend aanbod: de noodzaak en voorbeelden