1) Waaraan herkennen we topleraren?
2) Wat is de beste manier om te werken aan je eigen vakmanschap?
Het is fascinerend om experts aan het werk te zien. De concertpianiste die foutloos een sonate van Mozart speelt, of de brandweerman die precies weet hoe een complexe brand bestreden kan worden. Zij zijn zeer deskundig op een bepaald gebied en presteren daarbinnen op het hoogste niveau.
Ook in het onderwijs zijn experts te vinden. Bij sommige leraren lijkt alles te kloppen: ze geven krachtig les, er heerst een prettige rust in de groep en het klassenmanagement loopt gesmeerd. Vaak weten zij in lastige situaties direct de juiste aanpak te kiezen. Maar hoe wordt een prima leraar eigenlijk een topleraar?
In deze lezing neemt Marald Mens je mee in de wereld van expertise in lesgeven. Waaraan herkennen we topleraren als zij voor de klas staan? En is er volgens de wetenschap een ‘gouden standaard’ om te werken aan je vakmanschap? Jazeker en het heeft iets met Tom Cruise van doen…
Het is fascinerend om experts aan het werk te zien. De concertpianiste die foutloos een sonate van Mozart speelt, of de brandweerman die precies weet hoe een complexe brand bestreden kan worden. Zij zijn zeer deskundig op een bepaald gebied en presteren daarbinnen op het hoogste niveau.
Ook in het onderwijs zijn experts te vinden. Bij sommige leraren lijkt alles te kloppen: ze geven krachtig les, er heerst een prettige rust in de groep en het klassenmanagement loopt gesmeerd. Vaak weten zij in lastige situaties direct de juiste aanpak te kiezen. Maar hoe wordt een prima leraar eigenlijk een topleraar?
In deze lezing neemt Marald Mens je mee in de wereld van expertise in lesgeven. Waaraan herkennen we topleraren als zij voor de klas staan? En is er volgens de wetenschap een ‘gouden standaard’ om te werken aan je vakmanschap? Jazeker en het heeft iets met Tom Cruise van doen…
– We gaan in op inclusief onderwijs in 2035
– We verkennen de toekomst
– We kijken ook naar het hier en nu
– Marx en Adorno
– Effecten van de gepolariseerde samenleving op de jeugd
– Een aantal mogelijke oplossingen
– Ontwikkeling van het aanvankelijk lezen
– Doelgroep leesbegeleiding
– Aanpak/behandeling leesproblemen