– Hoe verhalen in het geschiedenisonderwijs kunnen bijdragen aan diep leren en blijvende betekenis.
– Wanneer een krachtig verhaal een risico wordt en kan leiden tot onderwijsmythes.
– Hoe je verhalen bewust en effectief inzet, zonder de werkelijkheid uit het oog te verliezen.
“Goede verhalen zijn natuurlijke leerinstrumenten vanwege het vermogen om aandacht te trekken en te behouden.” (Haven, 2007)
Verhalen zijn de sleutel tot verwondering, verbinding en diep leren. Ze maken complexe thema’s toegankelijk, brengen feiten tot leven en stimuleren kritisch denken. Belangrijke concepten krijgen betekenis wanneer ze worden verteld binnen een narratief dat leerlingen raakt.
In deze sessie laat ik zien hoe een verhaal van Julius Caesar blijvende impact kan hebben, maar ook hoe verhalen kunnen leiden tot het ontstaan van hardnekkige onderwijsmythes binnen het geschiedenisonderwijs. Uiteraard komt er soms een minifiguur van geschiedenisfinminifiguren.nl voorbij!
Zo worden abstracte ideeën tastbaar en veranderen ze in een ervaring die beklijft.
Met wetenschappelijke inzichten en praktijkvoorbeelden wordt duidelijk hoe verhalen niet alleen kennis overdragen, maar ook begrip en betekenis creëren.
Goed onderwijs begint met een goed verhaal.
“Goede verhalen zijn natuurlijke leerinstrumenten vanwege het vermogen om aandacht te trekken en te behouden.” (Haven, 2007)
Verhalen zijn de sleutel tot verwondering, verbinding en diep leren. Ze maken complexe thema’s toegankelijk, brengen feiten tot leven en stimuleren kritisch denken. Belangrijke concepten krijgen betekenis wanneer ze worden verteld binnen een narratief dat leerlingen raakt.
In deze sessie laat ik zien hoe een verhaal van Julius Caesar blijvende impact kan hebben, maar ook hoe verhalen kunnen leiden tot het ontstaan van hardnekkige onderwijsmythes binnen het geschiedenisonderwijs. Uiteraard komt er soms een minifiguur van geschiedenisfinminifiguren.nl voorbij!
Zo worden abstracte ideeën tastbaar en veranderen ze in een ervaring die beklijft.
Met wetenschappelijke inzichten en praktijkvoorbeelden wordt duidelijk hoe verhalen niet alleen kennis overdragen, maar ook begrip en betekenis creëren.
Goed onderwijs begint met een goed verhaal.
– We gaan in op inclusief onderwijs in 2035
– We verkennen de toekomst
– We kijken ook naar het hier en nu
Hoe geef ik zelf muziekles (ook als ik helemaal niet muzikaal ben en 2 linkerhanden heb?)
Waar vind ik vakdocenten?
Wat betekent het om samen muziek maken?
Wat zijn effectieve leerstrategieën?
Waarom gebruiken leerlingen de aanwijzingen die we geven vaak niet?
Wat levert leerlingen motivatie op om te leren?