– Hoe verhalen in het geschiedenisonderwijs kunnen bijdragen aan diep leren en blijvende betekenis.
– Wanneer een krachtig verhaal een risico wordt en kan leiden tot onderwijsmythes.
– Hoe je verhalen bewust en effectief inzet, zonder de werkelijkheid uit het oog te verliezen.
“Goede verhalen zijn natuurlijke leerinstrumenten vanwege het vermogen om aandacht te trekken en te behouden.” (Haven, 2007)
Verhalen zijn de sleutel tot verwondering, verbinding en diep leren. Ze maken complexe thema’s toegankelijk, brengen feiten tot leven en stimuleren kritisch denken. Belangrijke concepten krijgen betekenis wanneer ze worden verteld binnen een narratief dat leerlingen raakt.
In deze sessie laat ik zien hoe een verhaal van Julius Caesar blijvende impact kan hebben, maar ook hoe verhalen kunnen leiden tot het ontstaan van hardnekkige onderwijsmythes binnen het geschiedenisonderwijs. Uiteraard komt er soms een minifiguur van geschiedenisfinminifiguren.nl voorbij!
Zo worden abstracte ideeën tastbaar en veranderen in een ervaring die beklijft.
Met wetenschappelijke inzichten en praktijkvoorbeelden wordt duidelijk hoe verhalen niet alleen kennis overdragen, maar ook begrip en betekenis creëren.
Goed onderwijs begint met een goed verhaal.
“Goede verhalen zijn natuurlijke leerinstrumenten vanwege het vermogen om aandacht te trekken en te behouden.” (Haven, 2007)
Verhalen zijn de sleutel tot verwondering, verbinding en diep leren. Ze maken complexe thema’s toegankelijk, brengen feiten tot leven en stimuleren kritisch denken. Belangrijke concepten krijgen betekenis wanneer ze worden verteld binnen een narratief dat leerlingen raakt.
In deze sessie laat ik zien hoe een verhaal van Julius Caesar blijvende impact kan hebben, maar ook hoe verhalen kunnen leiden tot het ontstaan van hardnekkige onderwijsmythes binnen het geschiedenisonderwijs. Uiteraard komt er soms een minifiguur van geschiedenisfinminifiguren.nl voorbij!
Zo worden abstracte ideeën tastbaar en veranderen in een ervaring die beklijft.
Met wetenschappelijke inzichten en praktijkvoorbeelden wordt duidelijk hoe verhalen niet alleen kennis overdragen, maar ook begrip en betekenis creëren.
Goed onderwijs begint met een goed verhaal.
Doelen van de workshop:
Ontdekken hoe je als leraar met bewezen effectieve leerstrategieën het leren van je leerlingen zichtbaar kunt versterken.
Inspiratie opdoen hoe je theorie en praktijk koppelt, zodat je deze strategieën doelgericht en effectief kunt toepassen in je eigen klas.
Samen met collega’s bouwen aan vertrouwen in je gezamenlijke kracht om zo het verschil te maken in de klas.
1. Gewoon goed onderwijs
2. Ouderverbondenheid
3. Pedagogische relatie
Wat is cluster 3/zml?
Wat is een cluster 3/zml leerling?
Hoe ziet de toekomst eruit voor cluster 3 leerlingen?