Directeur,
SBO Helderingschool
Directeur,
IBS Al-Ghazali
Leerkracht,
De Gouden Griffel

Samen bouwen aan taalonderwijs: De Leerschool Rotterdam-Zuid in actie

Tijdens deze sessie presenteren we de Leerschool Rotterdam-Zuid; de eerste werkplaats voor primair onderwijs in Rotterdam, opgericht op initiatief van schoolleiders uit het Rotterdams Onderwijs: BOOR, PCBO, RVKO en Sipor. We werken samen om ons onderwijs te verbeteren en kansenongelijkheid aan te pakken. In deze fase van de aanpak is het centrale thema taal. Binnen professionele leergemeenschappen (PLG’s) werken we samen: leraren, onderzoekers en opleiders van Hogeschool Rotterdam, Thomas More Hogeschool, Hogeschool InHolland en Erasmus Universiteit Rotterdam. Onze scholen en de specifieke vraagstukken in onze context staan centraal. We delen onze ervaringen, zoals de analyses die we maken en hoe we cyclisch werken aan evidence-informed interventies. Ook vertellen we hoe we onderzoek ontwikkelen dat past bij onze praktijk en welke rol het lectoraat ‘Samenwerken aan een Taalrijke Omgeving voor jonge kinderen’ daarbij speelt. We gaan natuurlijk ook graag met jou in gesprek.

Voorkeuren

14 nov | Ronde 5

Samen bouwen aan taalonderwijs: De Leerschool Rotterdam-Zuid in actie

Directeur,
SBO Helderingschool
Directeur,
IBS Al-Ghazali
Leerkracht,
De Gouden Griffel

Tijdens deze sessie presenteren we de Leerschool Rotterdam-Zuid; de eerste werkplaats voor primair onderwijs in Rotterdam, opgericht op initiatief van schoolleiders uit het Rotterdams Onderwijs: BOOR, PCBO, RVKO en Sipor. We werken samen om ons onderwijs te verbeteren en kansenongelijkheid aan te pakken. In deze fase van de aanpak is het centrale thema taal. Binnen professionele leergemeenschappen (PLG’s) werken we samen: leraren, onderzoekers en opleiders van Hogeschool Rotterdam, Thomas More Hogeschool, Hogeschool InHolland en Erasmus Universiteit Rotterdam. Onze scholen en de specifieke vraagstukken in onze context staan centraal. We delen onze ervaringen, zoals de analyses die we maken en hoe we cyclisch werken aan evidence-informed interventies. Ook vertellen we hoe we onderzoek ontwikkelen dat past bij onze praktijk en welke rol het lectoraat ‘Samenwerken aan een Taalrijke Omgeving voor jonge kinderen’ daarbij speelt. We gaan natuurlijk ook graag met jou in gesprek.

Voorkeuren

14 nov | Ronde 5

Over de sprekers

Directeur
SBO Helderingschool

Als schoolleider van de Heldringschool in Rotterdam-Zuid speelt Mariette Vink een cruciale rol in het faciliteren en aansturen van de PLG en het waarborgen van de kwaliteit van het taalonderwijs. Via de Leerschool werkt zij samen met andere schoolleiders, onderzoekers en leraren in professionele leergemeenschappen (PLG’s) om duurzame verbeteringen te realiseren. Mariette Vink streeft ernaar om leraren te ondersteunen bij het ontwikkelen van onderzoeksgestuurde onderwijsinterventies die aansluiten bij de unieke context van de school.

Directeur
IBS Al-Ghazali

Als schoolleider van Al Ghazali en procesbegeleider van Risala in Rotterdam-Zuid speelt Najiba Belah een cruciale rol in het faciliteren en aansturen van de PLG en het waarborgen van de kwaliteit van het taalonderwijs. Via de Leerschool werkt zij als procesbegeleider samen met andere schoolleiders, onderzoekers en leraren in professionele leergemeenschappen (PLG’s) om duurzame verbeteringen te realiseren. Najiba Belah streeft ernaar om leraren te ondersteunen bij het ontwikkelen van onderzoeksgestuurde onderwijsinterventies die aansluiten bij de unieke context van de school.

Leerkracht
De Gouden Griffel

Leerkracht Dalila Zaouki, werkzaam op de basisschool De Gouden Griffel in Rotterdam-Zuid, werkt dagelijks met leerlingen die te maken hebben met taalongelijkheid. In de Leerschool Rotterdam-Zuid maakt zij deel uit van een professionele leergemeenschap (PLG), waar praktijkervaring wordt gecombineerd met inzichten uit onderzoek. Deze leerkracht zet zich in om met kennis uit onderzoek interventies te ontwerpen waarmee om gelijke kansen te creëren in het taalonderwijs.

Meer Onderwijsconferentie Rotterdam 2024 sessies

In het kort: What makes a curriculum 'knowledge rich'? I use the Curriculum Design Coherence Model (CDC Model) to provide insights into the design features which make a curriculum 'rich'.
In het kort: Evaluatie resultaten van 21 scholen met een peergroep zonder programma voor (hoog)begaafde leerlingen in het VO
In het kort: Tijdens deze workshop leer je hoe primoren, door één dag per week praktijkgericht onderzoek te doen, het onderwijs op hun school verbeteren en hun team inspireren om evidence-informed te werken. Ontdek de impact van het primoraat en hoor uit eerste hand de ervaringen en resultaten van huidige primoren.
Een initiatief van
In samenwerking met de Rotterdamse schoolbesturen en samenwerkingsverbanden
Powered by