Docent, auteur en trainer,
Toetsrevolutie

Rosenshine's principes in de praktijk

Rosenshine’s instructieprincipes vormen een krachtig kader voor effectief lesgeven. Tom Sherrington zag samenhang binnen die tien principes en introduceerde in zijn boek ‘Rosenshine’s Principes in Action’ daarom vier strengen: Kennis opbouwen en voordoen, Bevragen, Lesstof herhalen en Oefenstadia. In 2024 vertaalde ik dit boekje samen met René Kneyber en bracht het uit in het Nederlands.

In deze sessie breng ik zijn tijdloze inzichten naar de praktijk. Hoe zien deze principes eruit in de dagelijkse onderwijspraktijk? Welke routines kun je morgen al toepassen, en hoe pas je deze principes aan jouw lescontext aan? Tijdens de sessie krijg je concrete voorbeelden en ervaar je zelf hoe deze aanpak werkt. Een interactieve sessie, waarbij ook nog iets te winnen valt ;).

Rosenshine's principes in de praktijk

Hilly Drok

Rosenshine’s instructieprincipes vormen een krachtig kader voor effectief lesgeven. Tom Sherrington zag samenhang binnen die tien principes en introduceerde in zijn boek ‘Rosenshine’s Principes in Action’ daarom vier strengen: Kennis opbouwen en voordoen, Bevragen, Lesstof herhalen en Oefenstadia. In 2024 vertaalde ik dit boekje samen met René Kneyber en bracht het uit in het Nederlands.

In deze sessie breng ik zijn tijdloze inzichten naar de praktijk. Hoe zien deze principes eruit in de dagelijkse onderwijspraktijk? Welke routines kun je morgen al toepassen, en hoe pas je deze principes aan jouw lescontext aan? Tijdens de sessie krijg je concrete voorbeelden en ervaar je zelf hoe deze aanpak werkt. Een interactieve sessie, waarbij ook nog iets te winnen valt ;).

Over de spreker

Docent, auteur en trainer,
Toetsrevolutie

Hilly Drok is docent Didactiek op de PABO aan de HAN. Zij is vertaler van De Principes van Rosenshine en hoofdauteur van het populaire boek ReguLEER!. Als veelgevraagd spreker geeft zij lezingen, keynotes en trainingen over effectieve didactiek, zoals de principes van Rosenshine, effectieve leerstrategieën, formatief handelen en zelfregulerend leren.

Meer sessies

In het kort: De lezing van Maartje Faasse gaat over de uitdagingen waarvoor de Nederlandse waterschappen staan in het licht van de nieuwste klimaatscenario’s van het KNMI en Deltares, en de oplossingen en investeringen die daarbij horen. Vervolgens richt zij zich op de regio Amstel, Gooi en Vecht en bespreekt wat dit concreet betekent voor het waterbeheer rond onze scholen, waarna deelnemers samen met haar expertise opdrachten voor leerlingen kunnen ontwikkelen.
Sui Lin Goei
+
Jantien Gerdes
Sui Lin Goei
In het kort: Inclusie is een mooi ideaal maar hoe geef je dit handen en voeten in de praktijk. In deze interactieve lezing gaan we in op hoe je samen het onderwijs stap voor stap steeds beter maakt, voor iederen.
In het kort: Er worden twee geweldige lesideeën gedeeld. Sterre de Vries deelt materiaal over de vraag waarom feiten ons niet meer van gedachten doen veranderen hoort bij onze tijdgeest. Of het nu gaat om niet meer vaccineren, zonnebrand niet meer smeren of bijvoorbeeld mensen die in een platte aarde geloven, uiteindelijk draait het om principes waarbij mensen de feiten niet meer willen geloven. Daarnaast deelt Toni Westenberg lesmateriaal over het gebruik van documentaires paradigma filmweken. Door films te gebruiken bij maatschappijwetenschappen verkennen leerlingen maatschappelijke thema’s en leren ze de vier paradigma’s beter begrijpen. Via samenwerking, dialoog en visuele schema’s (paradigma placemats) bereiden zij zich met meer zelfvertrouwen voor op het eindexamen.