Lector Jonge kind,
Hogeschool IPABO & LEJK

Positieve relaties met peuters en kleuters

Een positieve relatie tussen professional en kind draagt bij aan de brede ontwikkeling. En die invloed is nog sterker bij kwetsbare peuters en kleuters. Maar het lukt niet altijd om een warme band met een kind op te bouwen. Soms kom je moeilijk in contact of zijn er regelmatig conflicten. Door de inzet van Playing-2-gether in class, een evidence-based methodiek, versterkt de relatie. Het gaat om een relatief eenvoudige aanpak waarin de professional met het kind meespeelt, tijdens het vrije spel in de peuter- of kleutergroep. Dat draagt bij aan het welbevinden van het kind en van de professional. Er komt weer plezier in de relatie en kinderen profiteren meer van het aanbod. Een kleuterleerkracht verwoordde het als volgt: ‘Ik heb van haar een nieuw kind gemaakt, en zij van mij een nieuwe leerkracht.’ In deze workshop maak je kennis met de aanpak en de mogelijkheden om ermee te werken in je eigen praktijk.

Voorkeuren

15 nov | Ronde 4

Positieve relaties met peuters en kleuters

Lector Jonge kind,
Hogeschool IPABO & LEJK

Een positieve relatie tussen professional en kind draagt bij aan de brede ontwikkeling. En die invloed is nog sterker bij kwetsbare peuters en kleuters. Maar het lukt niet altijd om een warme band met een kind op te bouwen. Soms kom je moeilijk in contact of zijn er regelmatig conflicten. Door de inzet van Playing-2-gether in class, een evidence-based methodiek, versterkt de relatie. Het gaat om een relatief eenvoudige aanpak waarin de professional met het kind meespeelt, tijdens het vrije spel in de peuter- of kleutergroep. Dat draagt bij aan het welbevinden van het kind en van de professional. Er komt weer plezier in de relatie en kinderen profiteren meer van het aanbod. Een kleuterleerkracht verwoordde het als volgt: ‘Ik heb van haar een nieuw kind gemaakt, en zij van mij een nieuwe leerkracht.’ In deze workshop maak je kennis met de aanpak en de mogelijkheden om ermee te werken in je eigen praktijk.

Voorkeuren

15 nov | Ronde 4

Over de spreker

Lector Jonge kind
Hogeschool IPABO & LEJK

dr. Annerieke Boland werkt als lector Jonge kind aan Hogeschool IPABO in Amsterdam en Alkmaar. Daarnaast werkt zij voor het Landelijk expertisecentrum Jonge kind (LEJK). Annerieke doet onderzoek naar spelontwikkeling en de rol van spel in de brede ontwikkeling van kinderen tussen 2 en 8 jaar.

Meer Onderwijsconferentie Rotterdam 2024 sessies

In het kort: In een lerende organisatie wordt onderzoeksmatige en cyclische wijze gewerkt aan onderwijsverbetering. De NRO leidraad ‘Werken aan onderwijsverbetering. Evidence-informed naar een lerende organisatie’ biedt hiervoor concrete handvatten.
In het kort: In deze sessie gaan we in op de vraag “hoe bouw je als ouder en school samen een relatie?” We delen ervaringen van basisschool Het Epos waar we samen met ouders zorgen voor optimale ontwikkelingskansen.
Siebe ten Have
Siebe ten Have
,
Marleen Severijnen
In het kort: Samenwerken in begeleide leernetwerken om de basisvaardigheden te versterken onder begeleiding van onderwijscoördinatoren van het ministerie van OCW. Hoe ziet die aanpak eruit?
Een initiatief van
In samenwerking met de Rotterdamse schoolbesturen en samenwerkingsverbanden
Powered by