Lector Jonge kind,
Hogeschool IPABO & LEJK

Positieve relaties met peuters en kleuters

Een positieve relatie tussen professional en kind draagt bij aan de brede ontwikkeling. En die invloed is nog sterker bij kwetsbare peuters en kleuters. Maar het lukt niet altijd om een warme band met een kind op te bouwen. Soms kom je moeilijk in contact of zijn er regelmatig conflicten. Door de inzet van Playing-2-gether in class, een evidence-based methodiek, versterkt de relatie. Het gaat om een relatief eenvoudige aanpak waarin de professional met het kind meespeelt, tijdens het vrije spel in de peuter- of kleutergroep. Dat draagt bij aan het welbevinden van het kind en van de professional. Er komt weer plezier in de relatie en kinderen profiteren meer van het aanbod. Een kleuterleerkracht verwoordde het als volgt: ‘Ik heb van haar een nieuw kind gemaakt, en zij van mij een nieuwe leerkracht.’ In deze workshop maak je kennis met de aanpak en de mogelijkheden om ermee te werken in je eigen praktijk.

Voorkeuren

15 nov | Ronde 4

Positieve relaties met peuters en kleuters

Lector Jonge kind,
Hogeschool IPABO & LEJK

Een positieve relatie tussen professional en kind draagt bij aan de brede ontwikkeling. En die invloed is nog sterker bij kwetsbare peuters en kleuters. Maar het lukt niet altijd om een warme band met een kind op te bouwen. Soms kom je moeilijk in contact of zijn er regelmatig conflicten. Door de inzet van Playing-2-gether in class, een evidence-based methodiek, versterkt de relatie. Het gaat om een relatief eenvoudige aanpak waarin de professional met het kind meespeelt, tijdens het vrije spel in de peuter- of kleutergroep. Dat draagt bij aan het welbevinden van het kind en van de professional. Er komt weer plezier in de relatie en kinderen profiteren meer van het aanbod. Een kleuterleerkracht verwoordde het als volgt: ‘Ik heb van haar een nieuw kind gemaakt, en zij van mij een nieuwe leerkracht.’ In deze workshop maak je kennis met de aanpak en de mogelijkheden om ermee te werken in je eigen praktijk.

Voorkeuren

15 nov | Ronde 4

Over de spreker

Lector Jonge kind
Hogeschool IPABO & LEJK

dr. Annerieke Boland werkt als lector Jonge kind aan Hogeschool IPABO in Amsterdam en Alkmaar. Daarnaast werkt zij voor het Landelijk expertisecentrum Jonge kind (LEJK). Annerieke doet onderzoek naar spelontwikkeling en de rol van spel in de brede ontwikkeling van kinderen tussen 2 en 8 jaar.

Meer Onderwijsconferentie Rotterdam 2024 sessies

Tim Surma, onderzoeker en auteur 'Wijze lessen'
Tim Surma
In het kort: Een kennisrijk curriculum is de sleutel om de positie van kwetsbare leerlingen in het onderwijs te verbeteren. Tim loodst jullie mee door de nieuwe publicatie 'Developing Curriculum for Deep Thinking'
In het kort: Do you care about textbooks? You should! A good textbook could make a difference for a teachers’ teaching and for a students’ studying. Cognitive sciences have set general principles that may guide us in a textbook preparation, selection, and use.
Sarah van Leeuwen
Sarah van Leeuwen
,
Kirsten van Os
In het kort: Beleef TOS of slechthorendheid in de klassensituatie met VR, leer welke ondersteuningsbehoeften deze kinderen hebben en ga in gesprek op welke wijze deze leerlingen ondersteund kunnen worden op school.
Een initiatief van
In samenwerking met de Rotterdamse schoolbesturen en samenwerkingsverbanden
Powered by