Inclusief
Leerkracht,
Edumare
Leerkracht,
Edumare

Wat is een diagnostische vraag en wat is het doel ervan?
Hoe ontwerp je goede vragen die misconcepties zichtbaar maken?
Zelf aan de slag gaan met diagnostische vragen maken.

Meerkeuze, minder ruis: effectieve controle van begrip

Wil je weten hoe je meer leert over het denken van je leerlingen? Met diagnostische meerkeuzevragen krijg je zicht op hun begrip en op veelvoorkomende misconcepties. In deze sessie leer je wat een diagnostische vraag is en welke informatie je er mee wint. We laten zien hoe een doordachte voorbereiding van antwoordmogelijkheden de denkstappen en misverstanden van leerlingen blootlegt, met voorbeelden van kleuters tot bovenbouw. Daarna ga je zelf aan de slag en ontwerp je je eigen diagnostische vragen, klaar om in jouw les te gebruiken.

Meerkeuze, minder ruis: effectieve controle van begrip

Leerkracht,
Leerkracht,

Wil je weten hoe je meer leert over het denken van je leerlingen? Met diagnostische meerkeuzevragen krijg je zicht op hun begrip en op veelvoorkomende misconcepties. In deze sessie leer je wat een diagnostische vraag is en welke informatie je er mee wint. We laten zien hoe een doordachte voorbereiding van antwoordmogelijkheden de denkstappen en misverstanden van leerlingen blootlegt, met voorbeelden van kleuters tot bovenbouw. Daarna ga je zelf aan de slag en ontwerp je je eigen diagnostische vragen, klaar om in jouw les te gebruiken.

Over de sprekers

Leerkracht,
Edumare
Salina geeft les in groep 7/8.
Leerkracht,
Edumare
Vincent geeft les in groep 5/6.

Meer sessies

Hoofdpunten:

1. Gewoon goed onderwijs
2. Ouderverbondenheid
3. Pedagogische relatie

Thysia Jansson
,
Zefanja Tiemann
Hoofdpunten:

Doelen van de workshop:

Ontdekken hoe je als leraar met bewezen effectieve leerstrategieën het leren van je leerlingen zichtbaar kunt versterken.

Inspiratie opdoen hoe je theorie en praktijk koppelt, zodat je deze strategieën doelgericht en effectief kunt toepassen in je eigen klas.

Samen met collega’s bouwen aan vertrouwen in je gezamenlijke kracht om zo het verschil te maken in de klas.

Hoofdpunten:

– Wat is generatieve AI?

– Wat is hype wat is werkelijkheid?

– Hoe gebruik is AI in mijn lespraktijk?