hoogleraar,
Hogesschool Utrecht/Universiteit Antwerpen

Hoe organiseer je complexe verandering in onderwijs? Zeven bouwstenen voor duurzame innovatie.

Veranderen in onderwijs is geen keuze maar een onderdeel van de dagelijkse realiteit. Hoewel we al een lange geschiedenis kennen van onderwijsinnovatie, zijn veranderingen in de praktijk nog steeds weinig succesvol en duurzaam. Daar is meer veranderkennis voor nodig. In deze lezing worden vragen beantwoord als ‘wat maakt onderwijsinnovatie nu zo complex’, ‘hoe krijg je docenten mee’, en ‘wat is nodig om tot duurzame verandering te komen’? Theoretische kaders uit onderwijskunde en verandermanagement worden uitgelegd aan de hand van concrete praktijkvoorbeelden. Het uitgangspunt is steeds het borgen en ontwikkelen van de kern: de kwaliteit van leren en lesgeven.

Hoe organiseer je complexe verandering in onderwijs? Zeven bouwstenen voor duurzame innovatie.

Kristin Vanlommel

Veranderen in onderwijs is geen keuze maar een onderdeel van de dagelijkse realiteit. Hoewel we al een lange geschiedenis kennen van onderwijsinnovatie, zijn veranderingen in de praktijk nog steeds weinig succesvol en duurzaam. Daar is meer veranderkennis voor nodig. In deze lezing worden vragen beantwoord als ‘wat maakt onderwijsinnovatie nu zo complex’, ‘hoe krijg je docenten mee’, en ‘wat is nodig om tot duurzame verandering te komen’? Theoretische kaders uit onderwijskunde en verandermanagement worden uitgelegd aan de hand van concrete praktijkvoorbeelden. Het uitgangspunt is steeds het borgen en ontwikkelen van de kern: de kwaliteit van leren en lesgeven.

Over de spreker

hoogleraar
Hogesschool Utrecht/Universiteit Antwerpen

Kristin Vanlommel is lector ‘Organiseren van Verandering in Onderwijs’ aan de Hogeschool Utrecht en hoogleraar aan de Universiteit Antwerpen. Haar onderzoek focust op het begrijpen van complexe veranderprocessen in onderwijs en wat onderwijsorganisaties en -professionals hiervoor nodig hebben. Evidence-informed onderwijsinnovatie, organisatieontwikkeling, leiderschap en innoveren in netwerken zijn centrale onderzoeksthema’s. Internationaal publiceert Kristin over deze onderwerpen en geeft ze keynotes. Ze is ook actief betrokken bij de opleiding van directies en bestuurders. Als vice-voorzitter van de Programmacommissie Hoger Onderwijs van NRO is ze mee verantwoordelijk voor de onderzoeks- en innovatieprojecten

Meer sessies

In het kort: In 2023 heeft de Nationale Aanpak Professionalisering Leraren een subsidie toegekend gekregen uit het nationale groeifonds. In de sessie gaan we in op de aanleiding en de uitwerking van het programma.
Floor Rombout
Floor Rombout
,
Ine Raangs
In het kort: Hoe ga je als vakdocent om met ethische vraagstukken in de klas en hoe kan je morele oordeelsvorming bij leerlingen bevorderen? Deze workshop biedt docenten aanknopingspunten om aan deze burgerschapsdoelen te werken.
Felix Spee
Felix Spee
In het kort: Het project Veldwerk in de Stad biedt veldwerkopdrachten voor docenten die lesgeven in een urbane omgeving.
In samenwerking met