Lector Professionaliseren met hart en ziel,
Thomas More Hogeschool Rotterdam

Goed onderwijs met aandacht voor het onverwachte

Goed onderwijs voor onze kinderen, dat gaat ons aan het hart. Met wetenschappelijke inzichten, praktijkbewijzen en evidence-informed methodieken proberen we er grip op te krijgen. Maar wat er van onze plannen terecht komt, ligt maar zeer ten dele in onze macht. Dat is, omdat we mensen zijn die met mensen werken. Wie goed onderwijs wil vormgeven, kan niet voorbijgaan aan het onverwachte. Onvermijdelijk gebeuren er dingen die we van tevoren niet hadden kunnen bedenken. Zulke gebeurtenissen doen een beroep op de pedagogische wijsheid van leraren. En in het verlengde daarvan doet dat vervolgens ook een appel op lerarenopleiders, schoolleiders, bestuurders en beleidsmakers. In deze sessie vertelt Hester IJsseling over het onderzoek naar wat het van leraren vraagt wanneer onverwachte gebeurtenissen hun plannen doorkruisen. Ook de vraag, wat een en ander betekent voor de lerarenopleiding, voor onderwijsonderzoek en voor onderwijsbeleid zal ter sprake komen.

Voorkeuren

14 nov | Ronde 4

Goed onderwijs met aandacht voor het onverwachte

Lector Professionaliseren met hart en ziel,
Thomas More Hogeschool Rotterdam

Goed onderwijs voor onze kinderen, dat gaat ons aan het hart. Met wetenschappelijke inzichten, praktijkbewijzen en evidence-informed methodieken proberen we er grip op te krijgen. Maar wat er van onze plannen terecht komt, ligt maar zeer ten dele in onze macht. Dat is, omdat we mensen zijn die met mensen werken. Wie goed onderwijs wil vormgeven, kan niet voorbijgaan aan het onverwachte. Onvermijdelijk gebeuren er dingen die we van tevoren niet hadden kunnen bedenken. Zulke gebeurtenissen doen een beroep op de pedagogische wijsheid van leraren. En in het verlengde daarvan doet dat vervolgens ook een appel op lerarenopleiders, schoolleiders, bestuurders en beleidsmakers. In deze sessie vertelt Hester IJsseling over het onderzoek naar wat het van leraren vraagt wanneer onverwachte gebeurtenissen hun plannen doorkruisen. Ook de vraag, wat een en ander betekent voor de lerarenopleiding, voor onderwijsonderzoek en voor onderwijsbeleid zal ter sprake komen.

Voorkeuren

14 nov | Ronde 4

Over de spreker

Lector Professionaliseren met hart en ziel
Thomas More Hogeschool Rotterdam

Dr. Hester IJsseling is een filosoof met ruime ervaring in het onderwijs. Sinds 2017 leidt zij aan Thomas More Hogeschool een onderzoeksgroep van leraren en pabodocenten, die focust op de levende onderwijspraktijk. IJsseling plaatst ervaringsverhalen van leraren in het licht van filosofische en pedagogische ideeën over mens-zijn en mens-worden. De samenwerking van praktijkprofessionals en wetenschappers leidt wederzijds tot dieper inzicht in het leraarschap. Met lezingen, workshops, dialoogavonden met het onderwijsveld (ism NIVOZ) en seminars voor onderwijsonderzoekers (ism Radiant Lerarenopleidingen en Hanzehogeschool Groningen), laat IJsseling de alledaagse praktijk klinken in het gesprek over goed onderwijs.

Meer Onderwijsconferentie Rotterdam 2024 sessies

In het kort: Het integreren van computermodellen in het natuurkundeonderwijs is essentieel voor het vergroten van het begrip van natuurkundige concepten van leerlingen en het verbeteren van probleemoplossende vaardigheden. Dit onderzoek beschrijft een experimenteel getest raamwerk, op basis van interview data van 36 leerlingen, voor de beoordeling van meta modelleercompetenties van vwo bovenbouwleerlingen op het gebied van natuurkundige computationele modellen en heeft als doel een diepere integratie van computationeel modelleren in het natuurkundeonderwijs en daarmee een rijker begrip van natuurkundige concepten van leerlingen te bevorderen.
In het kort: In deze sessie bespreken we vanuit theorie en concrete praktijkvoorbeelden wat een curriculum nu kennisrijk maakt, welke kenmerken daarmee gepaard gaan en waarom dat van belang is voor het ontwikkelen van diepgaand begrip en complexe vaardigheden bij je leerlingen.
Pedro De Bruyckere
Pedro De Bruyckere
In het kort: Hoe weet je wat te geloven als je de magische woorden hoort of leest "Onderzoek zegt..."
Een initiatief van
In samenwerking met de Rotterdamse schoolbesturen en samenwerkingsverbanden
Powered by