Directeur en oprichter,
Education Lab NL

Evidence-Informed werken: vakmanschap en wetenschap hand in hand

Hoe kunnen onderwijsprofessionals en wetenschappers elkaar versterken om de kwaliteit van het onderwijs en onderzoek te verbeteren? In deze sessie staat het concept ‘evidence-informed werken’ centraal, waarbij onderwijspraktijk en wetenschappelijk onderzoek elkaar aanvullen.

We laten zien hoe leraren en schoolleiders meer gebruik kunnen maken van wetenschappelijke inzichten zonder het belang van de dagelijkse praktijk uit het oog te verliezen. Tijdens deze sessie zullen praktijkvoorbeelden op terrein van leesonderwijs, discussies en concrete handvatten worden gedeeld om de brug te slaan tussen vakmanschap en wetenschap. Sluit aan en ontdek hoe evidence-informed werken niet alleen het onderwijs kan versterken, maar ook het vakmanschap van docenten naar een hoger niveau tilt.

Voorkeuren

14 nov | Ronde 3

Evidence-Informed werken: vakmanschap en wetenschap hand in hand

Directeur en oprichter,
Education Lab NL

Hoe kunnen onderwijsprofessionals en wetenschappers elkaar versterken om de kwaliteit van het onderwijs en onderzoek te verbeteren? In deze sessie staat het concept ‘evidence-informed werken’ centraal, waarbij onderwijspraktijk en wetenschappelijk onderzoek elkaar aanvullen.

We laten zien hoe leraren en schoolleiders meer gebruik kunnen maken van wetenschappelijke inzichten zonder het belang van de dagelijkse praktijk uit het oog te verliezen. Tijdens deze sessie zullen praktijkvoorbeelden op terrein van leesonderwijs, discussies en concrete handvatten worden gedeeld om de brug te slaan tussen vakmanschap en wetenschap. Sluit aan en ontdek hoe evidence-informed werken niet alleen het onderwijs kan versterken, maar ook het vakmanschap van docenten naar een hoger niveau tilt.

Voorkeuren

14 nov | Ronde 3

Over de spreker

Directeur en oprichter
Education Lab NL

Dr. Tijana Prokic Breuer is directeur en medeoprichter van Education Lab NL, een gezamenlijk initiatief van de Universiteit Maastricht en de Vrije Universiteit Amsterdam. Dit lab zet zich in om de kloof tussen onderzoek en onderwijspraktijk te overbruggen en daarmee bij te dragen aan de verbetering van het onderwijs en wetenschappelijk onderzoek. Ze leidt ook TaalLab NL, een van de co-creatielabs binnen het landelijke programma Ontwikkelkracht. In het TaalLab NL werken scholen en wetenschappers samen om innovatie en kennisdeling binnen het onderwijs op het gebied van taal te bevorderen.

Meer Onderwijsconferentie Rotterdam 2024 sessies

Sandra  Eimers
Sandra Eimers
,
Saskia Scheffers
In het kort: Voor leerlingen die uitstromen naar de arbeidsmarkt of dagbesteding of vervolgonderwijs MBO1
In het kort: Het integreren van computermodellen in het natuurkundeonderwijs is essentieel voor het vergroten van het begrip van natuurkundige concepten van leerlingen en het verbeteren van probleemoplossende vaardigheden. Dit onderzoek beschrijft een experimenteel getest raamwerk, op basis van interview data van 36 leerlingen, voor de beoordeling van meta modelleercompetenties van vwo bovenbouwleerlingen op het gebied van natuurkundige computationele modellen en heeft als doel een diepere integratie van computationeel modelleren in het natuurkundeonderwijs en daarmee een rijker begrip van natuurkundige concepten van leerlingen te bevorderen.
In het kort: Aan de hand van verschillende stellingen voeren we in groepjes met elkaar het gesprek over inclusief onderwijs.
Een initiatief van
In samenwerking met de Rotterdamse schoolbesturen en samenwerkingsverbanden
Powered by