strategisch adviseur ethiek en digitale geletterdheid,
stichting Kennisnet
Adviseur,
Kennisnet

Digitale geletterdheid in tijden van big tech en AI

Big tech platforms hebben een groeiende invloed in ons dagelijks leven. Je kunt deze platforms zien als moderne ontmoetingsplekken waar iedereen samenkomt, van leraren en ouders tot bedrijven en consumenten – en leerlingen.
Maar het zijn meer dan alleen ontmoetingsplekken. Achter deze platforms schuilt een complexe wereld van algoritmes en onzichtbare verbindingen. Deze technologieën bepalen welke inhoud kinderen en jongeren zien, met wie zij in contact komen, hoe ze oordelen, en zelfs hoe je ze leren. En nu doet AI er zijn intrede. We vinden het dan ook belangrijk dat leerlingen zich op een wijze manier tot AI (en andere digitale technologie) leren verhouden. In deze interactieve sessie Remco Pijpers en Michel Cents staan stil bij de ethische kanten van digitale geletterdheid.

Digitale geletterdheid in tijden van big tech en AI

Remco Pijpers
Michel Cents

Big tech platforms hebben een groeiende invloed in ons dagelijks leven. Je kunt deze platforms zien als moderne ontmoetingsplekken waar iedereen samenkomt, van leraren en ouders tot bedrijven en consumenten – en leerlingen.
Maar het zijn meer dan alleen ontmoetingsplekken. Achter deze platforms schuilt een complexe wereld van algoritmes en onzichtbare verbindingen. Deze technologieën bepalen welke inhoud kinderen en jongeren zien, met wie zij in contact komen, hoe ze oordelen, en zelfs hoe je ze leren. En nu doet AI er zijn intrede. We vinden het dan ook belangrijk dat leerlingen zich op een wijze manier tot AI (en andere digitale technologie) leren verhouden. In deze interactieve sessie Remco Pijpers en Michel Cents staan stil bij de ethische kanten van digitale geletterdheid.

Podcast

Over de sprekers

strategisch adviseur ethiek en digitale geletterdheid,
stichting Kennisnet

Remco Pijpers, werkzaam als strategisch adviseur bij Kennisnet, de publieke ict-partner voor het po en vo, is gespecialiseerd in digitale geletterdheid en ethiek rondom digitalisering. Hij is mede-auteur van onder meer het ‘Handboek Digitale Geletterdheid’ en ‘Waarden Wegen. Een ethisch perspectief op digitalisering in het onderwijs’. Al meer dan 25 jaar onderzoekt hij de ontwikkelingen op het gebied van jeugd en digitale technologie. Dat doet hij voornamelijk vanuit een kritisch perspectief. Sinds kort doet hij dat ook als buitenpromovendus aan de Vrije Universiteit in Amsterdam.

Adviseur,
Kennisnet

Filosoof, Technoloog, Adviseur.

Meer sessies

Marina van Linschoten
Marina van Linschoten
,
Anne Marie Trovato
In het kort: Een nieuwkomer in je klas is een verrijking! In deze sessie leggen leerlingen zelf uit waarom.
In het kort: De gemiddelde aandachtsspanne is ongeveer 15 minuten en die gaat ook nog eens achteruit. Dat staat in menig handboek, maar klopt dit wel?
In het kort: Nieuwe ontwikkelingen vragen van leraren en lerarenteams om deze te vertalen naar de eigen school. Wat vraagt dit van leraren en lerarenteams en wat hebben zij nodig om die vertaling naar de eigen praktijk samen te kunnen ontwikkelen en te implementeren en daarbij samen te leren.