Kennistafel Effectief Leesonderwijs,
VO-raad
Directeur,
De Vuurvogel

– Je leert wat werkt in het leesonderwijs
– Je krijgt handvatten om evidence-informed keuzes te maken voor leermiddelen of methodes
– Je hoort de ervaringen van een inspiratieschool

Effectief Leesonderwijs in de praktijk

De Kennistafel Effectief Leesonderwijs verbindt leraren, schoolleiders, bestuurders, onderzoekers en leesexperts. De Kennistafel fungeert als verbinder voor de vele organisaties en initiatieven die actief op het versterken van het leesonderwijs, maakt kennis over effectief leesonderwijs toegankelijk en stimuleert onderzoek naar actuele leesonderwijsvraagstukken.

Deze sessie bestaat uit twee delen. In het eerste deel staat kennisdeling centraal. A.d.h.v. de Kwaliteitswaaier Effectief Onderwijs in Begrijpend Lezen, de Inspiratiescholen Leesonderwijs en het Kwaliteitskader Leermiddelen voor taal krijg je inzicht in wat werkt in het leesonderwijs en handvatten om evidence-informed op een onderbouwde manier keuzes te maken voor (nieuwe) leermiddelen of methodes.

In het tweede deel laat Inspiratieschool De Vuurvogel uit Bergschenhoek zien hoe zij effectief leesonderwijs in de praktijk brengen. Hun presentatie biedt een inspirerend inkijkje in hoe theorie en praktijk elkaar kunnen versterken.

Effectief Leesonderwijs in de praktijk

Kennistafel Effectief Leesonderwijs,
Directeur,

De Kennistafel Effectief Leesonderwijs verbindt leraren, schoolleiders, bestuurders, onderzoekers en leesexperts. De Kennistafel fungeert als verbinder voor de vele organisaties en initiatieven die actief op het versterken van het leesonderwijs, maakt kennis over effectief leesonderwijs toegankelijk en stimuleert onderzoek naar actuele leesonderwijsvraagstukken.

Deze sessie bestaat uit twee delen. In het eerste deel staat kennisdeling centraal. A.d.h.v. de Kwaliteitswaaier Effectief Onderwijs in Begrijpend Lezen, de Inspiratiescholen Leesonderwijs en het Kwaliteitskader Leermiddelen voor taal krijg je inzicht in wat werkt in het leesonderwijs en handvatten om evidence-informed op een onderbouwde manier keuzes te maken voor (nieuwe) leermiddelen of methodes.

In het tweede deel laat Inspiratieschool De Vuurvogel uit Bergschenhoek zien hoe zij effectief leesonderwijs in de praktijk brengen. Hun presentatie biedt een inspirerend inkijkje in hoe theorie en praktijk elkaar kunnen versterken.

Over de sprekers

Kennistafel Effectief Leesonderwijs,
VO-raad
Leraar basisonderwijs en projectmedewerker Kennistafel Effectief Leesonderwijs
Directeur,
De Vuurvogel

Meer sessies

Melissa 't Hart
,
Ynke van der Wagt
,
Romy de Winter
Hoofdpunten:

Hoe geef ik zelf muziekles (ook als ik helemaal niet muzikaal ben en 2 linkerhanden heb?)

Waar vind ik vakdocenten?

Wat betekent het om samen muziek maken?

Melissa 't Hart
,
Ynke van der Wagt
,
Romy de Winter
Hoofdpunten:

Hoe geef ik zelf muziekles (ook als ik helemaal niet muzikaal ben en 2 linkerhanden heb?)

Waar vind ik vakdocenten?

Wat betekent het om samen muziek maken?

Tamara Rijneveldshoek
,
Annelies Hartog
Hoofdpunten:

Wat is dyslexie en welke gevolgen heeft het voor leerlingen?
– Inzicht in kenmerken, oorzaken en veelvoorkomende misverstanden.

Hoe richt je ondersteuningsniveau 3 (ON3) effectief in binnen het basisonderwijs?
– De rol van de leerkracht, signalering, maatwerk, wettelijke verplichtingen en documentatie.

Hoe kan de interventiemethode Connect Lezen worden ingezet bij leerlingen met leesproblemen?