Inclusief
Kennistafel Effectief Leesonderwijs,
VO-raad

– Je leert wat werkt in het leesonderwijs
– Je krijgt handvatten om evidence-informed keuzes te maken voor leermiddelen of methodes
– Je hoort de ervaringen van een inspiratieschool

Effectief Leesonderwijs in de praktijk

De Kennistafel Effectief Leesonderwijs verbindt leraren, schoolleiders, bestuurders, onderzoekers en leesexperts. De Kennistafel fungeert als verbinder voor de vele organisaties en initiatieven actief op het versterken van het leesonderwijs, maakt kennis over effectief leesonderwijs toegankelijk en stimuleert onderzoek naar actuele leesonderwijsvraagstukken.

Deze sessie bestaat uit twee delen. In het eerste deel staat kennisdeling centraal. A.d.h.v. de Kwaliteitswaaier Effectief Onderwijs in Begrijpend Lezen, de Inspiratiescholen Leesonderwijs en het Kwaliteitskader Leermiddelen voor taal krijg je inzicht in wat werkt in het leesonderwijs en handvatten om evidence-informed op een onderbouwde manier keuzes te maken voor (nieuwe) leermiddelen of methodes.

In het tweede deel laat een inspiratieschool zien hoe zij effectief leesonderwijs in de praktijk brengen. Hun presentatie biedt een inspirerend inkijkje in hoe theorie en praktijk elkaar kunnen versterken.

Effectief Leesonderwijs in de praktijk

Kennistafel Effectief Leesonderwijs,

De Kennistafel Effectief Leesonderwijs verbindt leraren, schoolleiders, bestuurders, onderzoekers en leesexperts. De Kennistafel fungeert als verbinder voor de vele organisaties en initiatieven actief op het versterken van het leesonderwijs, maakt kennis over effectief leesonderwijs toegankelijk en stimuleert onderzoek naar actuele leesonderwijsvraagstukken.

Deze sessie bestaat uit twee delen. In het eerste deel staat kennisdeling centraal. A.d.h.v. de Kwaliteitswaaier Effectief Onderwijs in Begrijpend Lezen, de Inspiratiescholen Leesonderwijs en het Kwaliteitskader Leermiddelen voor taal krijg je inzicht in wat werkt in het leesonderwijs en handvatten om evidence-informed op een onderbouwde manier keuzes te maken voor (nieuwe) leermiddelen of methodes.

In het tweede deel laat een inspiratieschool zien hoe zij effectief leesonderwijs in de praktijk brengen. Hun presentatie biedt een inspirerend inkijkje in hoe theorie en praktijk elkaar kunnen versterken.

Over de spreker

Kennistafel Effectief Leesonderwijs,
VO-raad
Leraar basisonderwijs en projectmedewerker Kennistafel Effectief Leesonderwijs

Meer sessies

Salina Timmermans
,
Vincent Edelman
Hoofdpunten:

Wat is een diagnostische vraag en wat is het doel ervan?
Hoe ontwerp je goede vragen die misconcepties zichtbaar maken?
Zelf aan de slag gaan met diagnostische vragen maken.

Betty van Brunschot
Hoofdpunten:

1. Waarom wordt kindermishandeling nog zo vaak gemist, ook als het recht voor onze ogen gebeurt?

2. Wat doet langdurig zwijgen met een kind op korte én lange termijn?

3. Wat is er nodig om werkelijk verschil te maken voor kinderen in kwetsbare thuissituaties?

Linda Kind
Hoofdpunten:

– Invloed van systemen binnen families.
– Signalen die ik al kind liet zien
– Wat kan jij doen bij een vermoeden van kindermishandeling of huiselijk geweld?