Rekenen/ wiskunde - De variatietheorie

Variatietheorie gaat ervan uit dat het leren van iets gaat over het leren of zien van kenmerkende aspecten ervan, zodat je weet wat het wel is en wat het niet is. Je weet wat een stoel is, als je ook weet wat niet een stoel is. Je zou dit ook leren door voorbeelden en non-voorbeelden kunnen noemen. Wat variatietheorie anders maakt, is de systematische nadruk op de essentiële kenmerken van een wiskundig concept, waardoor je vooraf heel nadrukkelijk nadenkt over wat variant is en invariant aan de voorbeelden die je geeft.
In deze workshop gaan we variatietheorie ervaren aan de hand van wiskundige concepten die heel vertrouwd voor je zijn, maar waar je toch nog door verrast kunt worden. Dit kun je onmiddellijk toepassen in je eigen onderwijs.

Rekenen/ wiskunde - De variatietheorie

Variatietheorie gaat ervan uit dat het leren van iets gaat over het leren of zien van kenmerkende aspecten ervan, zodat je weet wat het wel is en wat het niet is. Je weet wat een stoel is, als je ook weet wat niet een stoel is. Je zou dit ook leren door voorbeelden en non-voorbeelden kunnen noemen. Wat variatietheorie anders maakt, is de systematische nadruk op de essentiële kenmerken van een wiskundig concept, waardoor je vooraf heel nadrukkelijk nadenkt over wat variant is en invariant aan de voorbeelden die je geeft.
In deze workshop gaan we variatietheorie ervaren aan de hand van wiskundige concepten die heel vertrouwd voor je zijn, maar waar je toch nog door verrast kunt worden. Dit kun je onmiddellijk toepassen in je eigen onderwijs.

Over de spreker

Meer sessies

In het kort: Kennismaken en uitwisseling met vakgenoten
In het kort: In deze sessie staan signalering en handelen centraal. Als BHV’er of medewerker op school kom je mogelijk in aanraking met leerlingen die onder invloed zijn van alcohol of drugs. Maar hoe herken je dit eigenlijk? Welke gedragingen of signalen wijzen op gebruik, en hoe onderscheid je dit van ander gedrag, zoals stress of vermoeidheid?
In het kort: Deze sessie is een introductie op de nieuwe kerndoelen voor LO. Het aantal kerndoelen neemt toe en ze worden concreter. Wat betekent dat voor de lessen?