Aardrijkskunde - Integraal waterbeheer bij Waterschap Amstel Gooi en Vecht

De lezing van Maartje Faasse begint met een schets van de opgave waar waterschappen in Nederland in zijn algemeenheid voor staan, rekening houdend met de verschillende klimaatveranderingsscenario’s zoals die door het KNMI in 2023 zijn gemaakt. Aanbod komen o.a de vertaling van deze scenario’s naar Deltascenario’s van Deltares en de veelheid aan oplossingen en de investeringen die daarmee gemoeid zijn
Snel daarna zoomt zij in op de regio Amstel, Gooi en Vecht, met de nadruk op het gebied waarin onze scholen liggen. Wat betekent dit allemaal voor het waterbeheer in de leefomgeving van onze leerlingen? Aan welke concrete plannen wordt door het waterschap gewerkt en hoe passen die plannen in de Kader Richtlijn Water?
Daarna hebben we tijd om met elkaar en met behulp van haar expertise plannen te maken voor opdrachten die we onze leerlingen zouden kunnen laten doen. Dat kan variëren van een korte opdracht die leerlingen gewoon in de les kunnen doen tot een heel veldwerk in het kader van “onderzoek in eigen regio”.
Tot slot hebben we, naar behoefte, nog wat tijd om ook andere relevante zaken met elkaar te delen.

Aardrijkskunde - Integraal waterbeheer bij Waterschap Amstel Gooi en Vecht

De lezing van Maartje Faasse begint met een schets van de opgave waar waterschappen in Nederland in zijn algemeenheid voor staan, rekening houdend met de verschillende klimaatveranderingsscenario’s zoals die door het KNMI in 2023 zijn gemaakt. Aanbod komen o.a de vertaling van deze scenario’s naar Deltascenario’s van Deltares en de veelheid aan oplossingen en de investeringen die daarmee gemoeid zijn
Snel daarna zoomt zij in op de regio Amstel, Gooi en Vecht, met de nadruk op het gebied waarin onze scholen liggen. Wat betekent dit allemaal voor het waterbeheer in de leefomgeving van onze leerlingen? Aan welke concrete plannen wordt door het waterschap gewerkt en hoe passen die plannen in de Kader Richtlijn Water?
Daarna hebben we tijd om met elkaar en met behulp van haar expertise plannen te maken voor opdrachten die we onze leerlingen zouden kunnen laten doen. Dat kan variëren van een korte opdracht die leerlingen gewoon in de les kunnen doen tot een heel veldwerk in het kader van “onderzoek in eigen regio”.
Tot slot hebben we, naar behoefte, nog wat tijd om ook andere relevante zaken met elkaar te delen.

Over de sprekers

Meer sessies

Michelle van Dijk
Michelle van Dijk
In het kort: Kennis is nodig om taal te begrijpen en taal is nodig om kennis op te doen. Hoe kunnen leraren in alle vakken beter inzetten op die wisselwerking?
In het kort: Hoe begeleid je leerlingen met een nieuwkomersachtergrond die al enkele jaren in Nederland zijn, maar nog niet op hetzelfde didactische niveau zitten als hun leeftijdsgenoten?