Rust in de school! Hoe doe je dat precies?
Hoe creëer en behoud je uniformiteit binnen je team?
Op welke manier dragen routines bij aan het vergroten van rust en veiligheid?
Ondanks dat een goed pedagogisch klimaat de belangrijkste basis is voor effectief leren, blijkt uit onderzoek (zoals Pisa) dat Nederlandse scholen hier vaak laag op scoren. Nederland behoort tot de top 10 van landen met de meeste uitdagingen op het gebied van discipline. Dit is zorgelijk, vooral omdat leerlingen tot wel 20% meer fouten maken wanneer het niet stil is in de klas tijdens zelfstandig werk. Veel scholen ervaren daardoor flinke obstakels bij het creëren van een stevig en rustig pedagogisch klimaat.
Herken jij deze situatie in jouw klas of schoolorganisatie? In deze lezing staan we stil bij de kansen die vaak onbenut blijven. We bespreken wat écht werkt, hoe je op een duurzame manier rust creëert binnen de hele schoolorganisatie en hoe je als team zorgt dat leerlingen duidelijk weten wat er van hen verwacht wordt. Wist je bijvoorbeeld dat leerlingen meer leren wanneer gedragsverwachtingen helder zijn?
Deze lezing is vooral waardevol voor leraren, onderwijs ondersteuners (KC’ers) en schoolleiders die deze uitdagingen herkennen en op zoek zijn naar concrete handvatten. Wat kun jij morgen anders doen om het pedagogisch klimaat in jouw school te versterken? Deze inspiratie en praktische tips krijg je in deze sessie.
Ondanks dat een goed pedagogisch klimaat de belangrijkste basis is voor effectief leren, blijkt uit onderzoek (zoals Pisa) dat Nederlandse scholen hier vaak laag op scoren. Nederland behoort tot de top 10 van landen met de meeste uitdagingen op het gebied van discipline. Dit is zorgelijk, vooral omdat leerlingen tot wel 20% meer fouten maken wanneer het niet stil is in de klas tijdens zelfstandig werk. Veel scholen ervaren daardoor flinke obstakels bij het creëren van een stevig en rustig pedagogisch klimaat.
Herken jij deze situatie in jouw klas of schoolorganisatie? In deze lezing staan we stil bij de kansen die vaak onbenut blijven. We bespreken wat écht werkt, hoe je op een duurzame manier rust creëert binnen de hele schoolorganisatie en hoe je als team zorgt dat leerlingen duidelijk weten wat er van hen verwacht wordt. Wist je bijvoorbeeld dat leerlingen meer leren wanneer gedragsverwachtingen helder zijn?
Deze lezing is vooral waardevol voor leraren, onderwijs ondersteuners (KC’ers) en schoolleiders die deze uitdagingen herkennen en op zoek zijn naar concrete handvatten. Wat kun jij morgen anders doen om het pedagogisch klimaat in jouw school te versterken? Deze inspiratie en praktische tips krijg je in deze sessie.
– Algemene informatie over Autisme
– Methodiek ‘Geef me de 5’ en TEACH
– Aanpak in de klas
– Belang en betekenis van de doorgaande lijn voor jonge kinderen in Nederland.
– Samenwerking op drie niveaus: formeel, relationeel en inhoudelijk.
– Inhoudelijke afstemming gaat ook over toenemende complexiteit in het aanbod.
Hoe geef ik zelf muziekles (ook als ik helemaal niet muzikaal ben en 2 linkerhanden heb?)
Waar vind ik vakdocenten?
Wat betekent het om samen muziek maken?