Rust in de school! Hoe doe je dat precies?
Hoe creëer en behoud je uniformiteit binnen je team?
Op welke manier dragen routines bij aan het vergroten van rust en veiligheid?
Ondanks dat een goed pedagogisch klimaat de belangrijkste voorwaarde voor leren is, blijkt uit onderzoek dat Nederlandse scholen laag scoren op dit vlak (Pisa). Nederland staat in de top 10 van laagst scorende landen qua discipline. Dit terwijl leerlingen tot wel 20% meer fouten als het niet stil is in de klas tijdens het zelfstandig werken. Kortom: veel scholen ondervinden grote uitdagingen in het bouwen aan een stevig pedagogisch klimaat.
Herken je dit in je klas of schoolorganisatie?
In deze lezing gaan we in op kansen die vaak onbenut blijven.
Wat werkt echt? Hoe creëer je duurzaam rust binnen je schoolorganisatie?
Hoe zorg je er als team voor dat leerlingen weten wat er van ze verwacht wordt?
En wist je dat leerlingen méér leren als gedragsverwachtingen helder zijn?
De lezing is interessant voor leraren, KC’ers en schoolleiders die bovenstaande (deels) herkennen in hun schoolorganisatie. Wat kan jij morgen anders doen?
Ondanks dat een goed pedagogisch klimaat de belangrijkste voorwaarde voor leren is, blijkt uit onderzoek dat Nederlandse scholen laag scoren op dit vlak (Pisa). Nederland staat in de top 10 van laagst scorende landen qua discipline. Dit terwijl leerlingen tot wel 20% meer fouten als het niet stil is in de klas tijdens het zelfstandig werken. Kortom: veel scholen ondervinden grote uitdagingen in het bouwen aan een stevig pedagogisch klimaat.
Herken je dit in je klas of schoolorganisatie?
In deze lezing gaan we in op kansen die vaak onbenut blijven.
Wat werkt echt? Hoe creëer je duurzaam rust binnen je schoolorganisatie?
Hoe zorg je er als team voor dat leerlingen weten wat er van ze verwacht wordt?
En wist je dat leerlingen méér leren als gedragsverwachtingen helder zijn?
De lezing is interessant voor leraren, KC’ers en schoolleiders die bovenstaande (deels) herkennen in hun schoolorganisatie. Wat kan jij morgen anders doen?
– Je leert wat werkt in het leesonderwijs
– Je krijgt handvatten om evidence-informed keuzes te maken voor leermiddelen of methodes
– Je hoort de ervaringen van een inspiratieschool
1. Waarom wordt kindermishandeling nog zo vaak gemist, ook als het recht voor onze ogen gebeurt?
2. Wat doet langdurig zwijgen met een kind op korte én lange termijn?
3. Wat is er nodig om werkelijk verschil te maken voor kinderen in kwetsbare thuissituaties?
– Hoe kunnen we ook passend onderwijs bieden aan hoogbegaafde leerlingen?
– Wat zijn de valkuilen binnen verschillende subgroepen van hoogbegaafde leerlingen en hoe kunnen we die voorkomen?
– Wat kan je doen om deze leerlingen binnenboord te houden?