Pedagoog en onderzoeker,
Universiteit Utrecht/Leerpunt

Wapen je tegen onzin

Hoe vaak lees je niet “Onderzoek zegt dat …” of “Het is aangetoond dat …”? Maar dat betekent niet dat wat volgt ook effectief wetenschappelijk is aangetoond. Ook ouders, leerkrachten en scholen krijgen vaak te maken met nieuwe methodes en inzichten, maar opnieuw is het niet altijd even duidelijk hoe betrouwbaar die zijn. In de benefietlezing van Pedro De Bruyckere kom je te weten hoe je goede wetenschap herkent en waarom we zo vaak goedgelovig zijn voor slecht onderbouwde en foute claims. Zonder zelf wetenschapper te worden, kan je je in vier stappen wapenen tegen onzin en de gaten in onderwijsclaims vinden die voor je kind, school of leerlingen misschien wel het verschil maken.

Voorkeuren

Wapen je tegen onzin

Pedagoog en onderzoeker,
Universiteit Utrecht/Leerpunt

Hoe vaak lees je niet “Onderzoek zegt dat …” of “Het is aangetoond dat …”? Maar dat betekent niet dat wat volgt ook effectief wetenschappelijk is aangetoond. Ook ouders, leerkrachten en scholen krijgen vaak te maken met nieuwe methodes en inzichten, maar opnieuw is het niet altijd even duidelijk hoe betrouwbaar die zijn. In de benefietlezing van Pedro De Bruyckere kom je te weten hoe je goede wetenschap herkent en waarom we zo vaak goedgelovig zijn voor slecht onderbouwde en foute claims. Zonder zelf wetenschapper te worden, kan je je in vier stappen wapenen tegen onzin en de gaten in onderwijsclaims vinden die voor je kind, school of leerlingen misschien wel het verschil maken.

Voorkeuren

Over de spreker

Pedagoog en onderzoeker
Universiteit Utrecht/Leerpunt

Pedro De Bruyckere (°1974) is al jaren bekend als factchecker en mythbuster in onderwijs in binnen- en buitenland.
Hij schreef populaire boeken met oa Paul Kirschner en Casper Hulshof over mythes in het onderwijs zoals Jongens zijn Slimmer dan Meisjes. Hij blogt dagelijks op xyofeinstein.be en TheEconomyOfMeaning.com.
Pedro maakt graag moeilijke theorieën toegankelijk naar de dagelijkse praktijk.

Bibliografie:

Meer Onderwijsconferentie Rotterdam 2024 sessies

Astrid Ottenheym
Astrid Ottenheym
,
Allyssia Sevenhuijsen
In het kort: Astrid Ottenheym en Allyssia Sevenhuijsen nemen je mee in de werking van meervoudig perspectiefnemen: wat is het precies en waarom is het zo belangrijk?
Siebe ten Have
Siebe ten Have
,
Marleen Severijnen
In het kort: Samenwerken in begeleide leernetwerken om de basisvaardigheden te versterken onder begeleiding van onderwijscoördinatoren van het ministerie van OCW. Hoe ziet die aanpak eruit?
In het kort: Ouderbetrokkenheid speelt een bepalende rol in de mate van onderwijssucces bij leerlingen. Hoe kunnen leraren ouders van leerlingen betrekken als educatieve partners?
Een initiatief van
In samenwerking met de Rotterdamse schoolbesturen en samenwerkingsverbanden
Powered by