lector,
Hogeschool Rotterdam

Samenwerken aan een taalrijke omgeving voor jonge kinderen: ontwerpgericht onderzoek in Rotterdam

Hoewel er veel aandacht is voor kansengelijkheid in scholen, lukt het nog niet goed om de ongelijkheid tussen kinderen daadwerkelijk te verkleinen. Hoe kan dit beter? In deze sessie presenteert Martine hoe zij in co-creatie met partners van Leerschool Rotterdam-Zuid, en vele andere partners, ontwerpgericht onderzoek doet naar nieuwe werkwijzen om een taalrijke omgeving te bieden aan alle kinderen. Op school en thuis. Een van de werkwijzen is de aanpak Thuis in Taal, een stappenplan dat leerkrachten en pedagogisch medewerkers helpt bij het opbouwen van een samenwerkingsrelatie met ouders ter ondersteuning van de taalontwikkeling van hun jonge kinderen. Martine geeft je inzicht in hoe deze aanpak ontwikkeld is, deelt onderzoeksresultaten en bespreekt welke uitdagingen er zijn. Tot slot schetst zij hoe haar lectoraat in de komende jaren met Rotterdamse scholen en kinderopvangorganisaties werkt aan het verduurzamen van deze werkwijze.

Voorkeuren

14 nov | Ronde 4

Samenwerken aan een taalrijke omgeving voor jonge kinderen: ontwerpgericht onderzoek in Rotterdam

lector,
Hogeschool Rotterdam

Hoewel er veel aandacht is voor kansengelijkheid in scholen, lukt het nog niet goed om de ongelijkheid tussen kinderen daadwerkelijk te verkleinen. Hoe kan dit beter? In deze sessie presenteert Martine hoe zij in co-creatie met partners van Leerschool Rotterdam-Zuid, en vele andere partners, ontwerpgericht onderzoek doet naar nieuwe werkwijzen om een taalrijke omgeving te bieden aan alle kinderen. Op school en thuis. Een van de werkwijzen is de aanpak Thuis in Taal, een stappenplan dat leerkrachten en pedagogisch medewerkers helpt bij het opbouwen van een samenwerkingsrelatie met ouders ter ondersteuning van de taalontwikkeling van hun jonge kinderen. Martine geeft je inzicht in hoe deze aanpak ontwikkeld is, deelt onderzoeksresultaten en bespreekt welke uitdagingen er zijn. Tot slot schetst zij hoe haar lectoraat in de komende jaren met Rotterdamse scholen en kinderopvangorganisaties werkt aan het verduurzamen van deze werkwijze.

Voorkeuren

14 nov | Ronde 4

Over de spreker

lector
Hogeschool Rotterdam

Dr. Martine van der Pluijm (1972) is pedagoog. Ze werkt als lector van het lectoraat Samenwerken aan een taalrijke omgeving voor jonge kinderen bij Hogeschool Rotterdam. Het lectoraat is opgericht op initiatief van de Rotterdamse schoolbesturen BOOR en PCBO Rotterdam-Zuid, ter ondersteuning van Leerschool Rotterdam-Zuid. Martine doet ontwerpgericht onderzoek naar nieuwe werkwijzen die bijdragen aan de taalontwikkeling bij kinderen en meer kansengelijkheid. De aanpak Thuis in Taal is een voorbeeld van zo’n werkwijze. Sinds 2023 leidt zij nieuw langdurig onderzoek naar hoe scholen in samenhang kunnen werken aan cultureel responsief taalonderwijs.

Meer Onderwijsconferentie Rotterdam 2024 sessies

In het kort: The session will share findings from the OECD New professionalism and the future of teaching project. There will also be an opportunity to engage with ways to create preferred scenarios for the future of teaching and use a set of teacher personas to test ideas.
Aziza Mayo
Aziza Mayo
,
Willemijn Van Woerkum
In het kort: In deze deelsessie verkennen we met elkaar hoe brede vorming en basisvaardigheden elkaar kunnen versterken, hoe pedagogiek en didactiek onlosmakelijk verbonden zijn in de brede opdracht van ons onderwijs.
In het kort: Lezing over de belangrijkste ontwerpprincipes voor thematisch onderwijs en hoe je de lessen in een thema inhoudelijk sterk, interactief en gevarieerd kunt maken.
Een initiatief van
In samenwerking met de Rotterdamse schoolbesturen en samenwerkingsverbanden
Powered by