Onderzoeker,
Risbo, Erasmus Universiteit Rotterdam
Onderzoeker,
Risbo

Slimmer Organiseren in het Onderwijs: Lessen van Rotterdamse scholen

In deze workshop duiken we in de bevindingen van het project “Slimmer Organiseren”, een innovatief initiatief dat in Rotterdam is ingezet op het behoud van leerkrachten, het slimmer en beter organiseren van het onderwijs en het verhogen van de instroom van (nieuwe) leerkrachten in het primair onderwijs.
Het project introduceerde slimme manieren om het onderwijs te organiseren, door maatregelen zoals samenwerking in het lesgeven, de inzet van vakspecialisten en flexibele werkdagen. Deelnemers krijgen inzicht in de belangrijkste ingrediënten die hebben bijgedragen aan een betere onderwijskwaliteit en tevredenheid onder leraren, zoals verminderde werkdruk, betere samenwerking en meer steun voor leerlingen. We bespreken ook de uitdagingen die zijn tegengekomen en mogelijke verbeterpunten voor de toekomst. Deze sessie is bedoeld voor leraren, schoolleiders en beleidsmakers die slimme organisatorische strategieën in het onderwijs willen toepassen.

Voorkeuren

14 nov | Ronde 1

Slimmer Organiseren in het Onderwijs: Lessen van Rotterdamse scholen

Onderzoeker,
Risbo, Erasmus Universiteit Rotterdam
Onderzoeker,
Risbo

In deze workshop duiken we in de bevindingen van het project “Slimmer Organiseren”, een innovatief initiatief dat in Rotterdam is ingezet op het behoud van leerkrachten, het slimmer en beter organiseren van het onderwijs en het verhogen van de instroom van (nieuwe) leerkrachten in het primair onderwijs.
Het project introduceerde slimme manieren om het onderwijs te organiseren, door maatregelen zoals samenwerking in het lesgeven, de inzet van vakspecialisten en flexibele werkdagen. Deelnemers krijgen inzicht in de belangrijkste ingrediënten die hebben bijgedragen aan een betere onderwijskwaliteit en tevredenheid onder leraren, zoals verminderde werkdruk, betere samenwerking en meer steun voor leerlingen. We bespreken ook de uitdagingen die zijn tegengekomen en mogelijke verbeterpunten voor de toekomst. Deze sessie is bedoeld voor leraren, schoolleiders en beleidsmakers die slimme organisatorische strategieën in het onderwijs willen toepassen.

Voorkeuren

14 nov | Ronde 1

Over de sprekers

Onderzoeker
Risbo, Erasmus Universiteit Rotterdam

Drs. Tomislav Tudjman (senior onderzoeker Risbo) heeft ruim 20 jaar expertise op het terrein van inclusief onderwijs zoals meertaligheid, diversiteit, onderwijsvernieuwing, en op sociale en Europese vraagstukken omtrent onderwijskwaliteit, migratie, samenleven, participatie en jeugd. Hij is projectmanager bij diverse (Europese) onderzoeksprogramma’s. Verder is hij coördinator van de Kenniswerkplaats Rotterdams Talent, die de verbinding legt tussen Rotterdams Onderwijsbeleid, Onderzoek en de Onderwijspraktijk. Vanuit die rol heeft hij afgelopen jaar onderzoek gedaan naar Slimmer Organiseren, naschoolse activiteiten en techniek en technologie.

Onderzoeker
Risbo

Sinds 2019 doe ik bij Risbo onderzoek naar sociale vraagstukken binnen de grootstedelijke context. Met een achtergrond in interculturele communicatie houd ik mij bijvoorbeeld bezig met thema’s rondom diversiteit en inclusie, onder andere in het onderwijs.

Meer Onderwijsconferentie Rotterdam 2024 sessies

In het kort: Er zijn inmiddels veel creatieve ontwerpen gemaakt om het lerarentekort op te vangen. De vraag die open staan is: hoe geven we les met minder personeel en evenveel leerlingen, mét behoud van kwaliteit? Hoe behouden de leerkrachten het werkplezier vast?
In het kort: In deze sessie bespreken we vanuit theorie en concrete praktijkvoorbeelden wat een curriculum nu kennisrijk maakt, welke kenmerken daarmee gepaard gaan en waarom dat van belang is voor het ontwikkelen van diepgaand begrip en complexe vaardigheden bij je leerlingen.
Isis van Noort
Isis van Noort
,
Stans Goudsmit
In het kort: Recent deed kinderombudsvrouw Rotterdam-Rijnmond onderzoek naar de situatie van Rotterdamse thuiszitters, bezien vanuit kinderrechtenperspectief. Afgelopen jaar zaten er in Rotterdam ongeveer 2500 kinderen geoorloofd thuis. Hun kinderrechten staan onder druk. Eén van die rechten is het recht op inclusief onderwijs en het recht om mee te praten en mee te beslissen.
Een initiatief van
In samenwerking met de Rotterdamse schoolbesturen en samenwerkingsverbanden
Powered by