Professor Developmental Neuroscience in Society,
Erasmus Universiteit Rotterdam

Generatie Zelfvertrouwen: Jongerenwelzijn in uitdagende tijden

Hoe gaat het nu met jongeren? Volwassen worden in een wereld met social media, voortdurende afleiding, toenemende prestatiedruk op scholen, lockdowns en klimaatverandering – hoe doe je dat? En hoe bereid je je als jongere voor op de toekomst met zoveel mogelijkheden? De adolescentie is de overgangsfase tussen de kindertijd en de volwassenheid; een periode waarin jongeren hun identiteit vormen door zich te spiegelen aan anderen en waarin vriendschappen een nieuwe betekenis krijgen. De hersenen ontwikkelen zich nog gedurende deze fase van opgroeien; wat zorgt voor kwetsbaarheden en kansen. In deze lezing gaan we in op van het betekent om jong te zijn in 2024 met speciale aandacht voor de stem van jongeren in het vormgeven van beleid. De uitdagingen van deze tijd hoeven er niet voor te zorgen dat jongeren onzeker en angstig opgroeien. Sterker nog: hun hersenen zijn juist uitgerust om hiermee om te gaan. Alleen hebben jongeren wel de juiste ondersteuning nodig.

Voorkeuren

15 nov | Ronde 1

Generatie Zelfvertrouwen: Jongerenwelzijn in uitdagende tijden

Professor Developmental Neuroscience in Society,
Erasmus Universiteit Rotterdam

Hoe gaat het nu met jongeren? Volwassen worden in een wereld met social media, voortdurende afleiding, toenemende prestatiedruk op scholen, lockdowns en klimaatverandering – hoe doe je dat? En hoe bereid je je als jongere voor op de toekomst met zoveel mogelijkheden? De adolescentie is de overgangsfase tussen de kindertijd en de volwassenheid; een periode waarin jongeren hun identiteit vormen door zich te spiegelen aan anderen en waarin vriendschappen een nieuwe betekenis krijgen. De hersenen ontwikkelen zich nog gedurende deze fase van opgroeien; wat zorgt voor kwetsbaarheden en kansen. In deze lezing gaan we in op van het betekent om jong te zijn in 2024 met speciale aandacht voor de stem van jongeren in het vormgeven van beleid. De uitdagingen van deze tijd hoeven er niet voor te zorgen dat jongeren onzeker en angstig opgroeien. Sterker nog: hun hersenen zijn juist uitgerust om hiermee om te gaan. Alleen hebben jongeren wel de juiste ondersteuning nodig.

Voorkeuren

15 nov | Ronde 1

Over de spreker

Professor Developmental Neuroscience in Society
Erasmus Universiteit Rotterdam

Prof. Dr. Eveline Crone (1975) is hoogleraar Developmental Neuroscience in Society aan de Erasmus Universiteit Rotterdam en is daarnaast werkzaam als hoogleraar aan de Universiteit Leiden. Zij geeft leiding aan het Society, Youth & Neuroscience Connected (SYNC) lab. Haar onderzoeksgroep onderzoekt de ontwikkeling van jongeren van geboorte tot volwassenheid, met een specifieke focus op de adolescentie. Haar onderzoek heeft een science-society benadering; met diepgravend onderzoek draagt haar lab bij aan oplossingen voor grote maatschappelijke uitdagingen, zoals via het jongerenparticipatie platform YoungXperts. Zij schreef de boeken Het Puberende Brein en Generatie Zelfvertrouwen voor het bredere publiek.

Meer Onderwijsconferentie Rotterdam 2024 sessies

In het kort: In deze sessie vertelt Martine over hoe zij samen met scholen en kinderopvang nieuwe werkwijzen ontwikkelt om jonge kinderen meer gelijke kansen te bieden. Je maakt kennis met de aanpak Thuis in Taal waarmee professionals handvatten krijgen om samen met alle ouders te werken aan een taalrijke omgeving voor kinderen.
In het kort: In deze workshop verkennen we welke activiteiten in verlengde/verrijkte activiteiten bewezen effectief zijn. Ook bespreken we hoe je ze in de praktijk zo in kunt zetten dat ze aansluiten bij de reguliere lessen en dat kinderen en hun ouders er enthousiast van worden.
Marion van der Burg
Marion van der Burg
,
Marianne van Paassen
In het kort: Van geen stem naar inspraak; dit onderzoek richt zich op de specifieke uitdagingen en mogelijkheden waarmee jongeren met (fysieke en meervoudige) beperkingen te maken hebben bij het vormgeven van hun eigen leven. Het doel is om participatie en kansengelijkheid te bevorderen voor vso-leerlingen waarbij inspraak op verschillende niveaus wordt ingezet: individueel, klassikaal, op schoolniveau en op bestuursniveau.
Een initiatief van
In samenwerking met de Rotterdamse schoolbesturen en samenwerkingsverbanden
Powered by