Senior onderzoeker,
Expertisecentrum Onderwijs en Leren - Thomas More-hogeschool België
Onderzoeker,
Expertisecentrum voor Onderwijs en Leren

Welke rol speelt kennis in complexe denkvaardigheden als begrijpend lezen en waarom is dat zo belangrijk voor gelijke onderwijskansen?

In deze prikkelende sessie geven we je een aantal belangrijke inzichten mee uit ons boek ‘Developing Curriculum for Deep Thinking: The Knowledge Revival’. Zo bespreken we hoe kennis op school een sterke basis biedt waarop complexe denkvaardigheden als diep leesbegrip en kritisch denken bij je leerlingen tot volle ontplooiing kunnen komen. Vervolgens tonen we hoe en waarom samen werken aan een solide gemeenschappelijke kennisbasis voor alle leerlingen met behulp van een kennisrijk curriculum er bovendien voor zorgt dat je als schoolteam álle kinderen maximaal kansen kan bieden op een mooie toekomst. En dat komt uiteindelijk de hele samenleving ten goede.

Voorkeuren

15 nov | Ronde 4

Welke rol speelt kennis in complexe denkvaardigheden als begrijpend lezen en waarom is dat zo belangrijk voor gelijke onderwijskansen?

Senior onderzoeker,
Expertisecentrum Onderwijs en Leren - Thomas More-hogeschool België
Onderzoeker,
Expertisecentrum voor Onderwijs en Leren

In deze prikkelende sessie geven we je een aantal belangrijke inzichten mee uit ons boek ‘Developing Curriculum for Deep Thinking: The Knowledge Revival’. Zo bespreken we hoe kennis op school een sterke basis biedt waarop complexe denkvaardigheden als diep leesbegrip en kritisch denken bij je leerlingen tot volle ontplooiing kunnen komen. Vervolgens tonen we hoe en waarom samen werken aan een solide gemeenschappelijke kennisbasis voor alle leerlingen met behulp van een kennisrijk curriculum er bovendien voor zorgt dat je als schoolteam álle kinderen maximaal kansen kan bieden op een mooie toekomst. En dat komt uiteindelijk de hele samenleving ten goede.

Voorkeuren

15 nov | Ronde 4

Over de sprekers

Senior onderzoeker
Expertisecentrum Onderwijs en Leren – Thomas More-hogeschool België

dr. Claudio Vanhees is senior onderzoeker aan het Expertisecentrum Onderwijs en Leren van Thomas More, België. Hij behaalde twee masterdiploma’s in talenstudies, heeft tien jaar onderwijservaring opgebouwd als leraar en docent in het leerplichtonderwijs en het hoger onderwijs en promoveerde vervolgens in de Onderwijswetenschappen. Zijn onderzoek richt zich op taal- en leesonderwijs en curriculumstudies. Hij is coauteur van Developing Curriculum for Deep Thinking. The Knowledge Revival, dat in december 2024 verschijnt.

Onderzoeker
Expertisecentrum voor Onderwijs en Leren

Jasper Nijlunsing werkt als onderzoeker bij het Expertisecentrum voor Onderwijs en Leren aan de Thomas More Hogeschool in België. Hij heeft een master in de sociologie en een tweede master in onderwijswetenschappen. Zijn onderzoek richt zich voornamelijk op curriculumtheorie en -ontwikkeling, zowel in het leerplichtonderwijs als in de lerarenopleiding.

Meer Onderwijsconferentie Rotterdam 2024 sessies

Mitte Schroeven
Mitte Schroeven
In het kort: Hoe kan artificiële intelligentie jouw didactiek versterken?
In het kort: Tijdens deze interactieve sessie gaan we kritisch in op hoe wetenschappelijk bewezen effectieve interventies écht aansluiten bij de diversiteit in klassen en scholen.
Thirza van ‘t Verlaat
Thirza van 't Verlaat
,
Nanda Deen
In het kort: In de zojuist gestarte, nieuwe Inholland pabo vindt minimaal 40% van het onderwijs plaats in de praktijk. Essentieel (en populair) onderdeel daarvan zijn de leerteams: groepen studenten leren samen in de basisschool onder leiding van een schoolopleider en hogeschooldocent, en de school leert mee.
Een initiatief van
In samenwerking met de Rotterdamse schoolbesturen en samenwerkingsverbanden
Powered by