Prof. Dr.,
Erasmus Universiteit & Vrije Universiteit

Weerzin tegen lezen of weer zin in lezen?

In deze lezing ga ik in op de vraag wat leesmotivatie is, hoe leesmotivatie is gerelateerd aan leesvaardigheid en of investeren in leesmotivatie zin heeft. Ook vertel ik over leesweerstand: wat is het, hoe kun je het meten en welke rol speelt het in de leesontwikkeling? Ten slotte kijk ik naar een van de middelen die vaak wordt ingezet om lezen te bevorderen: vrij lezen of stillezen. Helpt het of niet? En hoe kun je het effectiever maken?

Voorkeuren

14 nov | Ronde 1

Weerzin tegen lezen of weer zin in lezen?

Prof. Dr.,
Erasmus Universiteit & Vrije Universiteit

In deze lezing ga ik in op de vraag wat leesmotivatie is, hoe leesmotivatie is gerelateerd aan leesvaardigheid en of investeren in leesmotivatie zin heeft. Ook vertel ik over leesweerstand: wat is het, hoe kun je het meten en welke rol speelt het in de leesontwikkeling? Ten slotte kijk ik naar een van de middelen die vaak wordt ingezet om lezen te bevorderen: vrij lezen of stillezen. Helpt het of niet? En hoe kun je het effectiever maken?

Voorkeuren

14 nov | Ronde 1

Over de spreker

Prof. Dr.
Erasmus Universiteit & Vrije Universiteit

Roel van Steensel is hoogleraar Leesgedrag aan de Vrije Universiteit en universitair hoofddocent Onderwijswetenschappen aan de Erasmus Universiteit, waar hij ook lesgeeft aan de Educatieve Master Primair Onderwijs (EMPO). Van Steensel doet onderzoek naar de ontwikkeling van leesvaardigheid, leesgedrag en leesmotivatie vanaf het jonge kind tot in het basis-, voortgezet en hoger onderwijs. Hij kijkt daarbij naar de effecten die de onderwijs- en thuiscontext hebben op die ontwikkeling. Daarnaast is hij lid van de Taalraad, de Kennistafel Effectief Leesonderwijs en de Erkenningscommissie Jeugdinterventies van het Nederlands Jeugdinstituut.

Meer Onderwijsconferentie Rotterdam 2024 sessies

Gonny Pasaribu
,
Silke Kammer
In het kort: Talentontwikkeling op het gebied van muziek en dans binnen een 'gewone' middelbare school...dat is het Codarts Lyceum in Rotterdam!
Thirza van ‘t Verlaat
Thirza van 't Verlaat
,
Nanda Deen
In het kort: In de zojuist gestarte, nieuwe Inholland pabo vindt minimaal 40% van het onderwijs plaats in de praktijk. Essentieel (en populair) onderdeel daarvan zijn de leerteams: groepen studenten leren samen in de basisschool onder leiding van een schoolopleider en hogeschooldocent, en de school leert mee.
Isis van Noort
Isis van Noort
,
Stans Goudsmit
In het kort: Recent deed kinderombudsvrouw Rotterdam-Rijnmond onderzoek naar de situatie van Rotterdamse thuiszitters, bezien vanuit kinderrechtenperspectief. Afgelopen jaar zaten er in Rotterdam ongeveer 2500 kinderen geoorloofd thuis. Hun kinderrechten staan onder druk. Eén van die rechten is het recht op inclusief onderwijs en het recht om mee te praten en mee te beslissen.
Een initiatief van
In samenwerking met de Rotterdamse schoolbesturen en samenwerkingsverbanden
Powered by