senior onderzoeker,
Sardes

Verlengde en verrijkte leertijd: naar een boeiend en kwalitatief goed aanbod

Als je als school start met verlengde leertijd is een van de eerste vragen die aan de orde komen: wat gaan we in die uren anders en/of meer doen dan in de reguliere lesuren en waarom? Je wilt graag activiteiten organiseren waar kinderen en hun ouders enthousiast van worden en die ook bijdragen aan ontwikkeldoelen van leerlingen. Deze twee gaan niet altijd vanzelf samen. In deze workshop verkennen we welke activiteiten in verlengde of verrijkte leertijd bewezen effectief zijn als het gaat om de algehele brede ontwikkeling, de sociaal-emotionele en de cognitieve ontwikkeling van kinderen. En hoe je die in de praktijk zo in kunt zetten dat ze aansluiten bij je reguliere lessen en dat kinderen en hun ouders er enthousiast van worden. Niet alleen interessant voor scholen die starten of net zijn gestart met verlengde leertijd, maar voor iedereen die de verlengde leertijd wil verbeteren. We doen dit in de vorm van een mini-college, een praktijkvoorbeeld en onderlinge uitwisseling en vragen.

Voorkeuren

14 nov | Ronde 2

15 nov | Ronde 3

Verlengde en verrijkte leertijd: naar een boeiend en kwalitatief goed aanbod

senior onderzoeker,
Sardes

Als je als school start met verlengde leertijd is een van de eerste vragen die aan de orde komen: wat gaan we in die uren anders en/of meer doen dan in de reguliere lesuren en waarom? Je wilt graag activiteiten organiseren waar kinderen en hun ouders enthousiast van worden en die ook bijdragen aan ontwikkeldoelen van leerlingen. Deze twee gaan niet altijd vanzelf samen. In deze workshop verkennen we welke activiteiten in verlengde of verrijkte leertijd bewezen effectief zijn als het gaat om de algehele brede ontwikkeling, de sociaal-emotionele en de cognitieve ontwikkeling van kinderen. En hoe je die in de praktijk zo in kunt zetten dat ze aansluiten bij je reguliere lessen en dat kinderen en hun ouders er enthousiast van worden. Niet alleen interessant voor scholen die starten of net zijn gestart met verlengde leertijd, maar voor iedereen die de verlengde leertijd wil verbeteren. We doen dit in de vorm van een mini-college, een praktijkvoorbeeld en onderlinge uitwisseling en vragen.

Voorkeuren

14 nov | Ronde 2

15 nov | Ronde 3

Over de spreker

senior onderzoeker
Sardes

In 1992 ging ik onderwijskunde studeren omdat ik wilde begrijpen waarom ‘leren’ het ene kind zoveel makkelijker af ging dan het andere. Vanaf dat moment is het verschil in kansen die kinderen krijgen de drijfveer in mijn loopbaan. Na mijn studie promoveerde ik op een onderzoek naar de brede school, een van de eerste initiatieven tot leertijdverlenging en samenwerking rondom de school. Sinds 2015 ben ik senior onderzoeker bij Sardes op te thema’s onderwijsachterstandenbeleid, bredeschoolontwikkeling en IKC. Voor de gemeente Rotterdam doe ik al enkele jaren de procesevaluatie naar de Dagprogrammering, en daarnaast ben ik o.a. GOAB-kenniskringleider en projectleider van de landelijke monitor School en Omgeving.

Meer Onderwijsconferentie Rotterdam 2024 sessies

In het kort: Hoe kunnen onderwijsprofessionals en wetenschappers elkaar versterken om de kwaliteit van het onderwijs en onderzoek te verbeteren? In deze sessie staat het concept ‘evidence-informed werken’ centraal, waarbij onderwijspraktijk en wetenschappelijk onderzoek elkaar aanvullen.
In het kort: Hoe werk je als professional aan positieve relaties met elk kind in je groep, ook als dat niet vanzelf tot stand komt? We gaan dieper in op Playing-2-gether, een werkwijze om de band met kinderen te versterken via spel.
Siebe ten Have
Siebe ten Have
,
Marleen Severijnen
In het kort: Samenwerken in begeleide leernetwerken om de basisvaardigheden te versterken onder begeleiding van onderwijscoördinatoren van het ministerie van OCW. Hoe ziet die aanpak eruit?
Een initiatief van
In samenwerking met de Rotterdamse schoolbesturen en samenwerkingsverbanden
Powered by