docent biologie,
Esprit Scholengemeenschap

Veldwerk in de Stad

In deze sessie neemt initiatiefnemer Felix Spee je mee in de totstandkoming en ontwikkeling van het succesvolle onderwijsproject Veldwerk in de Stad. Hij geeft veel praktische voorbeelden en bespreekt de voordelen van outdoor learning. Hij laat de mogelijkheden zien van dit open leermateriaal en bespreekt toekomstplannen.

Veldwerk in de Stad

Felix Spee

In deze sessie neemt initiatiefnemer Felix Spee je mee in de totstandkoming en ontwikkeling van het succesvolle onderwijsproject Veldwerk in de Stad. Hij geeft veel praktische voorbeelden en bespreekt de voordelen van outdoor learning. Hij laat de mogelijkheden zien van dit open leermateriaal en bespreekt toekomstplannen.

Preview

Over de spreker

docent biologie
Esprit Scholengemeenschap

Omdat de school waar Felix Spee werkt in het centrum van Amsterdam ligt, was veldwerk altijd een wat ondergeschoven kindje. Dat kon anders. Daarom is Spee in 2019 begonnen met het project Veldwerk in de Stad. Hij ontwikkelde samen met collega’s en universiteiten veldwerkopdrachten die gedaan kunnen worden vanaf het schoolplein. De opdrachten stelde hij via de site veldwerkindestad.nl beschikbaar voor iedereen. Al snel bleek de site een succes: veel docenten biologie werken in een urbane omgeving en konden de opdrachten goed gebruiken. Met subsidie van Impuls Open Leermateriaal kan Spee de opdrachten kwalitatief verbeteren en het project verder promoten.

Meer sessies

In het kort: Doe mee aan onze eerste GSF-brede bijeenkomst voor Maatschappijleerdocenten en denk mee over de uitwisseling van ideeën en materialen voor sterkere samenwerking, uitwisseling en nog mooiere lessen Maatschappijleer! Laten we tijdens ResearchEd de basis leggen voor een sterk netwerk van docenten Maatschappijleer binnen de GSF.
In het kort: Leer de vragen gebruiken om snel formatief te handelen zonder administratie en hoe je goede vragen maakt voor je eigen lessen.
Robin Ariëns
Robin Ariëns
,
Michaël Metzemakers
,
Mieke Kers
In het kort: In deze sessie laten docent-onderzoekers van Cals College en Lek en Linge College zien hoe zij - met docentonderzoek - formatief handelen breed hebben geïmplementeerd in de school. Binnen het samenwerkingsverband AOS (academische opleidingsscholen) hebben zij langere tijd onderzoek kunnen doen naar dit thema, en hadden ze ruimte om speciale aandacht te besteden aan de implementatie van formatief handelen in het onderwijs.
In samenwerking met