Docent, lerarenopleider en onderzoeker,
Universiteit van Amsterdam en Gooise Scholen Federatie

Uitwisseling secties Maatschappijleer

Binnen de GSF willen we meer (laagdrempelige) uitwisselingen gaan stimuleren tussen vaksecties van verschillende scholen. Deze bijeenkomst biedt een eerste laagdrempelige mogelijkheid om met collega’s van het schoolvak Maatschappijleer ideeën en ervaringen uit te wisselen. Tijdens deze startbijeenkomst inventariseren we welke behoeftes er zijn voor verdere samenwerking en ondersteuning, zowel organisatorisch als inhoudelijk. Denk aan het delen van concrete materialen zoals werkvormen, PTA’s en toetsen of het delen van inzichten over eventuele vakvernieuwingen of recente inzichten uit vakdidactisch onderzoek. We kijken ernaar uit om tijdens ResearchEd de eerste stap te zetten in verdere samenwerking en uitwisselingen tussen docenten Maatschappijleer, maatschappijwetenschappen en burgerschap.

Uitwisseling secties Maatschappijleer

Thomas Klijnstra

Binnen de GSF willen we meer (laagdrempelige) uitwisselingen gaan stimuleren tussen vaksecties van verschillende scholen. Deze bijeenkomst biedt een eerste laagdrempelige mogelijkheid om met collega’s van het schoolvak Maatschappijleer ideeën en ervaringen uit te wisselen. Tijdens deze startbijeenkomst inventariseren we welke behoeftes er zijn voor verdere samenwerking en ondersteuning, zowel organisatorisch als inhoudelijk. Denk aan het delen van concrete materialen zoals werkvormen, PTA’s en toetsen of het delen van inzichten over eventuele vakvernieuwingen of recente inzichten uit vakdidactisch onderzoek. We kijken ernaar uit om tijdens ResearchEd de eerste stap te zetten in verdere samenwerking en uitwisselingen tussen docenten Maatschappijleer, maatschappijwetenschappen en burgerschap.

Over de spreker

Docent, lerarenopleider en onderzoeker,
Universiteit van Amsterdam en Gooise Scholen Federatie

Thomas Klijnstra is docent maatschappijleer aan het Adriaan Roland Holst College. Daarnaast is hij als vakdidacticus maatschappijleer werkzaam aan de Universiteit van Amsterdam en doet hij onderzoek naar het redeneren van leerlingen over maatschappelijke vraagstukken.

Meer sessies

In het kort: Het funderend onderwijs is vollop in ontwikkeling. Het aankomende jaar worden er belangrijke beslissingen genomen over de toekomst van ons onderwijs. Hoe zou zo'n Deltaplan eruit moeten zien?
Thijs Risselada
Thijs Risselada
,
Arjan Moree
In het kort: Hoe zorg je ervoor dat je leerlingen grondig en gericht nadenken over - en beter worden in - de belangrijkste vraagstukken en vaardigheden van jouw vak? Het concept Building Thining Classrooms van Peter Liljedahl biedt hier praktische handvatten voor, en brengt veel andere potentiële voordelen met zich mee.
Jacoliene van Wijk
Jacoliene van Wijk
In het kort: Leerlingen geven aan datze het fijn vinden om tijdens de wiskunde les opdrachten buiten het boek te DOEN, waarbij ze praktisch bezig zijn. In de presentatie gaan we bouwen en vouwen!