Teamleider Opleidingen,
Stichting NIVOZ
Opleider,
Stichting NIVOZ

Pedagogisch Tact - Het goede doen, op het juiste moment, ook in de ogen van de leerling

In het traject Pedagogische Tact zet je vragen centraal die gaan over de interactie tussen jou en je leerlingen en hun ouders, zoals:

Wat schuilt er achter het (soms uitdagende) gedrag van leerlingen, waarom doen zij wat ze doen?
Welke patronen zijn er in mijn pedagogisch handelen gekomen die niet of niet meer behulpzaam zijn? Hoe doorbreek ik die?
Hoe wil jij als leraar zijn voor jouw leerlingen/studenten en waar neem je ze mee naartoe?

Hierbij draait het om het gegeven dat jij je eigen instrument bent en dat je met jouw collega’s op school een team vormt, met een gezamenlijke pedagogische opdracht.

Voorbeelden van andere pedagogische vragen zijn:

Hoe bouw ik verder aan een stevige (werk)relatie met mijn leerlingen, ook met die ene moeilijk bereikbare?
Kan ik me meer bewust worden van de emoties en gedachten die mijn reacties op bepaalde leerlingen (en ouders) beïnvloeden?

Voorkeuren

15 nov | Ronde 1

Pedagogisch Tact - Het goede doen, op het juiste moment, ook in de ogen van de leerling

Teamleider Opleidingen,
Stichting NIVOZ
Opleider,
Stichting NIVOZ

In het traject Pedagogische Tact zet je vragen centraal die gaan over de interactie tussen jou en je leerlingen en hun ouders, zoals:

Wat schuilt er achter het (soms uitdagende) gedrag van leerlingen, waarom doen zij wat ze doen?
Welke patronen zijn er in mijn pedagogisch handelen gekomen die niet of niet meer behulpzaam zijn? Hoe doorbreek ik die?
Hoe wil jij als leraar zijn voor jouw leerlingen/studenten en waar neem je ze mee naartoe?

Hierbij draait het om het gegeven dat jij je eigen instrument bent en dat je met jouw collega’s op school een team vormt, met een gezamenlijke pedagogische opdracht.

Voorbeelden van andere pedagogische vragen zijn:

Hoe bouw ik verder aan een stevige (werk)relatie met mijn leerlingen, ook met die ene moeilijk bereikbare?
Kan ik me meer bewust worden van de emoties en gedachten die mijn reacties op bepaalde leerlingen (en ouders) beïnvloeden?

Voorkeuren

15 nov | Ronde 1

Preview

Over de sprekers

Teamleider Opleidingen
Stichting NIVOZ

Martijn is sinds april 2024 teamleider opleidingen bij Stichting NIVOZ, waar hij zich inzet vanuit zijn drijf voor menswaardigheid en betekenisvol onderwijs.
Martijn is opegeeid als sociaal pedagogisch hulpverlener en filosoof en heeft hiervoor 10 jaar in het hbo gewerkt als docent social-work en daarvoor 10 jaar in de jeugdbescherming.
De bedoeling van werk en onderwijs staat voor Martijn altijd centraal.

Opleider
Stichting NIVOZ

Hanneke werkt momenteel als opleider bij Stichting Nivoz in Rotterdam en aan de Educatieve Master Primair Onderwijs (EMPO) van de Erasmus Universiteit. Daarnaast is ze trainer onderwijsontwerp bij De Onderwijsarchitecten, zusje van Toetsrevolutie.
Eerder heeft zij gewerkt als docent aardrijkskunde, mentor en schoolopleider bij UniC en het Zaanlands Lyceum. Ook was zij lerarenopleider aan de Universiteit Utrecht.

Meer Onderwijsconferentie Rotterdam 2024 sessies

In het kort: Toetsing kan op een inspirerende manier bijdrage aan het leren. Maar hoe? Deze sessie geeft enkele handvatten hoe met name didactische toetsing de leerling en leraar verder helpt.
Tim Surma, onderzoeker en auteur 'Wijze lessen'
Tim Surma
In het kort: Een kennisrijk curriculum is de sleutel om de positie van kwetsbare leerlingen in het onderwijs te verbeteren. Tim loodst jullie mee door de nieuwe publicatie 'Developing Curriculum for Deep Thinking'
In het kort: Tijdens deze interactieve sessie gaan we kritisch in op hoe wetenschappelijk bewezen effectieve interventies écht aansluiten bij de diversiteit in klassen en scholen.
Een initiatief van
In samenwerking met de Rotterdamse schoolbesturen en samenwerkingsverbanden
Powered by