1. Uitleg en bewustwording van het conceptueel verschil tussen ouderbetrokkenheid en ouderparticipatie en de invloed ervan op het handelen van scholen.
2. Verkennen van vooroordelen en aannames, voorbeelden uit de praktijk en de gevolgen ervan voor inclusief onderwijs.
3. Praktische handvatten en strategieën om de samenwerking met ouders te versterken, gericht op gedeelde verantwoordelijkheid.
Wat als we ouders niet alleen uitnodigen om te helpen op school, maar hen echt gaan zien en benaderen als gelijkwaardige partners? In deze sessie staat het verschil tussen ouderparticipatie en ouderbetrokkenheid centraal, een verschil dat van grote invloed is op de ontwikkeling van kinderen. Een ouder die je zelden op school ziet, wordt al snel als ‘niet betrokken’ bestempeld. Maar misschien werkt die ouder onregelmatige diensten, of spreekt hij de taal niet goed, terwijl hij thuis wél dagelijks met het kind praat over school en leren. Zulke aannames kunnen ertoe leiden dat we minder snel het gesprek aangaan, met gevolgen voor het kind. We onderzoeken hoe scholen de stap kunnen zetten van informeren naar écht samenwerken, en hoe die beweging bijdraagt aan inclusiever onderwijs. Deze sessie biedt sociologische inzichten en praktische handvatten om partnerschap met ouders op een structurele manier vorm te geven.
Wat als we ouders niet alleen uitnodigen om te helpen op school, maar hen echt gaan zien en benaderen als gelijkwaardige partners? In deze sessie staat het verschil tussen ouderparticipatie en ouderbetrokkenheid centraal, een verschil dat van grote invloed is op de ontwikkeling van kinderen. Een ouder die je zelden op school ziet, wordt al snel als ‘niet betrokken’ bestempeld. Maar misschien werkt die ouder onregelmatige diensten, of spreekt hij de taal niet goed, terwijl hij thuis wél dagelijks met het kind praat over school en leren. Zulke aannames kunnen ertoe leiden dat we minder snel het gesprek aangaan, met gevolgen voor het kind. We onderzoeken hoe scholen de stap kunnen zetten van informeren naar écht samenwerken, en hoe die beweging bijdraagt aan inclusiever onderwijs. Deze sessie biedt sociologische inzichten en praktische handvatten om partnerschap met ouders op een structurele manier vorm te geven.
– Invloed van systemen binnen families.
– Signalen die ik al kind liet zien
– Wat kan jij doen bij een vermoeden van kindermishandeling of huiselijk geweld?
– Democratisch burgerschap in de school en in de wijk (voorbeeld: basisschool de Regenboog van Vreedzame School naar Vreedzame Wijk)
– Vreedzame Wijk: een community aanpak, samenwerken rond een gezamenlijk pedagogisch belang
– Democratische oefenvelden: De jeugd is aanzet; ze krijgen een stem, worden gehoord en gaan aan de slag.
Wat is cluster 3/zml?
Wat is een cluster 3/zml leerling?
Hoe ziet de toekomst eruit voor cluster 3 leerlingen?