Lector Taalverwerving en Taalontwikkeling,
Hogeschool Rotterdam

Ontkavelen van lees- en schrijfonderwijs

De componenten van lees- en schrijfvaardigheid zijn vrijwel identiek. In het huidige taalonderwijs wordt aan deze omstandigheid geen recht gedaan. Er wordt ingegaan op de kwestie welke componenten bepalen hoe goed leerlingen kunnen lezen en schrijven en welke consequenties dat heeft voor het onderwijs. Leesonderwijs gebeurt meestal met een aparte methode voor begrijpend lezen, terwijl schrijfonderwijs daar los van staat. Bovendien wordt bij schrijven nauwelijks aandacht besteed aan het leren schrijven van zinvolle teksten.

Voorkeuren

15 nov | Ronde 5

Ontkavelen van lees- en schrijfonderwijs

Lector Taalverwerving en Taalontwikkeling,
Hogeschool Rotterdam

De componenten van lees- en schrijfvaardigheid zijn vrijwel identiek. In het huidige taalonderwijs wordt aan deze omstandigheid geen recht gedaan. Er wordt ingegaan op de kwestie welke componenten bepalen hoe goed leerlingen kunnen lezen en schrijven en welke consequenties dat heeft voor het onderwijs. Leesonderwijs gebeurt meestal met een aparte methode voor begrijpend lezen, terwijl schrijfonderwijs daar los van staat. Bovendien wordt bij schrijven nauwelijks aandacht besteed aan het leren schrijven van zinvolle teksten.

Voorkeuren

15 nov | Ronde 5

Over de spreker

Lector Taalverwerving en Taalontwikkeling
Hogeschool Rotterdam

Amos van Gelderen (1953) is lector taalverwerving en taalontwikkeling bij de lerarenopleiding van Hogeschool Rotterdam. Daarnaast is hij senior onderzoeker bij het Kohnstamm Instituut van de Universiteit van Amsterdam. Hij begeleidt onderzoekers en lerarenopleiders bij hun (promotie-) onderzoek naar de rol van lees- en schrijfvaardigheid in basis-, voortgezet en hoger onderwijs en naar de rol van ouders bij de taalontwikkeling van jonge kinderen.

Meer Onderwijsconferentie Rotterdam 2024 sessies

In het kort: Je maakt kennis met een aanpak om als (voor)school samen met ouders een taalrijke omgeving te bieden aan jonge kinderen en zo te werken aan meer kansengelijkheid.
Kitty van den Bulk
Kitty van den Bulk
,
Ilse Tempelman
In het kort: ONZE aanpak is in 2019 in pilot-vorm gestart. Deze samenwerking tussen PPO en verschillende basisscholen in Rotterdam beweegt zich op het snijvlak onderwijs en zorg.
In het kort: In deze workshop verkennen we welke activiteiten in verlengde/verrijkte activiteiten bewezen effectief zijn. Ook bespreken we hoe je ze in de praktijk zo in kunt zetten dat ze aansluiten bij de reguliere lessen en dat kinderen en hun ouders er enthousiast van worden.
Een initiatief van
In samenwerking met de Rotterdamse schoolbesturen en samenwerkingsverbanden
Powered by