Opleidingscoördinator master,
Marnix Academie

NRO: Werken aan onderwijsverbetering. Evidence-informed naar een lerende organisatie.

Werken aan een lerende organisatie vraagt om het op onderzoeksmatige en cyclische wijze werken aan onderwijsverbetering, en om veranderingen in de cultuur en structuur van de school. De leidraad ‘Werken aan onderwijsverbetering. Evidence-informed naar een lerende organisatie’ is gebaseerd op recent en relevant nationaal en internationaal onderzoek naar evidence-informed werken en de ontwikkeling van de school als lerende organisatie. De leidraad omvat zes aanbevelingen. Twee daarvan bevatten evidentie, handvatten en tools voor schoolleiders en leraren over het onderzoeksmatig en cyclisch werken aan onderwijsverbetering. De andere vier aanbevelingen gaan over het creëren van een onderzoekscultuur. We laten zien hoe alle zes aanbevelingen samen optrekken en elkaar als het ware in parallelle processen versterken. Met de deelnemers wordt de dialoog gezocht over valkuilen en succesfactoren.

Voorkeuren

14 nov | Ronde 1

NRO: Werken aan onderwijsverbetering. Evidence-informed naar een lerende organisatie.

Opleidingscoördinator master,
Marnix Academie

Werken aan een lerende organisatie vraagt om het op onderzoeksmatige en cyclische wijze werken aan onderwijsverbetering, en om veranderingen in de cultuur en structuur van de school. De leidraad ‘Werken aan onderwijsverbetering. Evidence-informed naar een lerende organisatie’ is gebaseerd op recent en relevant nationaal en internationaal onderzoek naar evidence-informed werken en de ontwikkeling van de school als lerende organisatie. De leidraad omvat zes aanbevelingen. Twee daarvan bevatten evidentie, handvatten en tools voor schoolleiders en leraren over het onderzoeksmatig en cyclisch werken aan onderwijsverbetering. De andere vier aanbevelingen gaan over het creëren van een onderzoekscultuur. We laten zien hoe alle zes aanbevelingen samen optrekken en elkaar als het ware in parallelle processen versterken. Met de deelnemers wordt de dialoog gezocht over valkuilen en succesfactoren.

Voorkeuren

14 nov | Ronde 1

Over de spreker

Opleidingscoördinator master
Marnix Academie

Als docent in het hbo en als onderzoeker gaat mijn interesse uit naar hoe scholen regie kunnen nemen in het werken aan onderwijsverbetering voor de eigen leerlingen. Er komt veel op scholen af en scholen hebben veel autonomie. Met schoolleiders en leraren werk ik samen aan vragen als hoe deze twee factoren in de praktijk samengaan, op grond waarvan scholen keuzes (durven) maken en welke rol leiderschap daarin heeft.

Meer Onderwijsconferentie Rotterdam 2024 sessies

Mariette Vink
Mariette Vink
,
Najiba Belah
,
Dalila Zaouki
In het kort: In deze sessie vertellen we hoe we vanuit de Leerschool Rotterdam-Zuid als collectief van scholen, onderzoekers en opleiders ons taalonderwijs verbeteren.
In het kort: Hoe kan zeggenschap van leraren beter tot zijn recht komen?
Astrid Ottenheym
Astrid Ottenheym
,
Allyssia Sevenhuijsen
In het kort: Astrid Ottenheym en Allyssia Sevenhuijsen nemen je mee in de werking van meervoudig perspectiefnemen: wat is het precies en waarom is het zo belangrijk?
Een initiatief van
In samenwerking met de Rotterdamse schoolbesturen en samenwerkingsverbanden
Powered by