Het Nederlandse reken-wiskundeonderwijs wordt al tientallen jaren gekenmerkt door een monocultuur, waarin een specifieke didactische aanpak domineert. Deze sessie onderzoekt hoe mastery learning, een gestructureerde en goed onderzochte methode uit Engeland, kan bijdragen aan het doorbreken van deze eenzijdigheid. We bespreken hoe deze aanpak leraren en leerlingen ondersteunt met een zorgvuldig opgebouwde volgorde in het curriculum. Daarnaast kijken we naar praktische manieren om diversiteit en innovatie in het rekenonderwijs te stimuleren. Laat je inspireren door een breed geïmplementeerd voorbeeld uit Engeland en ontdek hoe mastery learning kan bijdragen aan evenwichtiger en effectiever reken-wiskundeonderwijs dat recht doet aan de vakinhoud en principes uit de leerpsychologie.
Het Nederlandse reken-wiskundeonderwijs wordt al tientallen jaren gekenmerkt door een monocultuur, waarin een specifieke didactische aanpak domineert. Deze sessie onderzoekt hoe mastery learning, een gestructureerde en goed onderzochte methode uit Engeland, kan bijdragen aan het doorbreken van deze eenzijdigheid. We bespreken hoe deze aanpak leraren en leerlingen ondersteunt met een zorgvuldig opgebouwde volgorde in het curriculum. Daarnaast kijken we naar praktische manieren om diversiteit en innovatie in het rekenonderwijs te stimuleren. Laat je inspireren door een breed geïmplementeerd voorbeeld uit Engeland en ontdek hoe mastery learning kan bijdragen aan evenwichtiger en effectiever reken-wiskundeonderwijs dat recht doet aan de vakinhoud en principes uit de leerpsychologie.
Peter Langerak is hoofd onderzoek bij het Nederlands Mathematisch Instituut en buiten-promovendus aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Zijn werk richt zich op het verbeteren van reken-wiskundeonderwijs door wetenschappelijk onderbouwde inzichten te verbinden met de praktijk. Peter kent de prestaties van álle Nederlandse basisscholen op het gebied van lezen, taal en rekenen. Niet uit rapporten, maar uit de data zelf: hij is initiatiefnemer van de NMI Database Basisschoolprestaties, de eerste landelijke, meerjarige dataset die alle scholen omvat met tal van schoolkenmerken. Daarnaast introduceerde hij het profiel van de Rekenleider en de bijbehorende Leergang Rekenleider.


