Onderwijsadviseur & trainer ,
Universiteit Utrecht

Mag ik 15 minuten jullie aandacht?

Op internet en in vele andere media lees je dat mensen maar een beperkte aandachtsspanne hebben. Soms gaan ze nog wat verder en claimen ze dat die aandachtsspanne door (onder andere) sociale media ook nog eens korter aan het worden is. Door die korte aandachtsspanne zijn TED talks bijvoorbeeld niet langer dan 18 minuten. Om dit te onderbouwen wordt er geschermd met allerlei neurowetenschappelijk en psychologisch onderzoek. Tijdens deze sessie duiken we in dat onderzoek en zoeken we uit wat hier allemaal van klopt en wat niet.

Mag ik 15 minuten jullie aandacht?

Steven Raaijmakers

Op internet en in vele andere media lees je dat mensen maar een beperkte aandachtsspanne hebben. Soms gaan ze nog wat verder en claimen ze dat die aandachtsspanne door (onder andere) sociale media ook nog eens korter aan het worden is. Door die korte aandachtsspanne zijn TED talks bijvoorbeeld niet langer dan 18 minuten. Om dit te onderbouwen wordt er geschermd met allerlei neurowetenschappelijk en psychologisch onderzoek. Tijdens deze sessie duiken we in dat onderzoek en zoeken we uit wat hier allemaal van klopt en wat niet.

Over de spreker

Onderwijsadviseur & trainer ,
Universiteit Utrecht

Na een studie biologie en cognitieve neurowetenschappen promoveerde Steven in 2018 op het onderwerp zelfregulerend leren. Vervolgens heeft hij zich vanuit de Universiteit Utrecht gericht op het vertalen van onderzoek naar de praktijk. Samen met Luce Claessens en Paul Kirschner schreef hij het boek ‘Op de schouders van reuzen’. Daarnaast geeft hij les in Leerpsychologie, begeleidt hij docenten bij het doen van onderzoek en verzorgt hij professionalisering over zelfregulerend leren, kritisch denken en data-geïnformeerd werken.

Meer sessies

Steffie van der Meijden
Steffie van der Meijden
In het kort: Wat motiveert je om te doen wat je doet? Welke beslissingen leiden je in je keuzes? En welke gedragingen vertoon je om de gewenste resultaten te bereiken?
In het kort: Lucelle Comvalius vertelt hoe verschillende leraren van onschatbare waarde waren in het bereiken van haar droombaan. Na deze sessie moet je jezelf afvragen: Wat ga ik vanaf morgen anders doen om mijn leerlingen hun droombaan, hun droomleven te laten bereiken?
In het kort: Doe mee aan onze eerste GSF-brede bijeenkomst voor docenten Nederlands en denk mee over de uitwisseling van ideeën en materialen voor sterkere samenwerking, uitwisseling en nog mooiere lessen Nederlands! Laten we tijdens ResearchEd de basis leggen voor een sterk netwerk van docenten Nederlands binnen de GSF.