Onderwijsadviseur & trainer ,
Universiteit Utrecht

Mag ik 15 minuten jullie aandacht?

Op internet en in vele andere media lees je dat mensen maar een beperkte aandachtsspanne hebben. Soms gaan ze nog wat verder en claimen ze dat die aandachtsspanne door (onder andere) sociale media ook nog eens korter aan het worden is. Door die korte aandachtsspanne zijn TED talks bijvoorbeeld niet langer dan 18 minuten. Om dit te onderbouwen wordt er geschermd met allerlei neurowetenschappelijk en psychologisch onderzoek. Tijdens deze sessie duiken we in dat onderzoek en zoeken we uit wat hier allemaal van klopt en wat niet.

Mag ik 15 minuten jullie aandacht?

Steven Raaijmakers

Op internet en in vele andere media lees je dat mensen maar een beperkte aandachtsspanne hebben. Soms gaan ze nog wat verder en claimen ze dat die aandachtsspanne door (onder andere) sociale media ook nog eens korter aan het worden is. Door die korte aandachtsspanne zijn TED talks bijvoorbeeld niet langer dan 18 minuten. Om dit te onderbouwen wordt er geschermd met allerlei neurowetenschappelijk en psychologisch onderzoek. Tijdens deze sessie duiken we in dat onderzoek en zoeken we uit wat hier allemaal van klopt en wat niet.

Over de spreker

Onderwijsadviseur & trainer
Universiteit Utrecht

Na een studie biologie en cognitieve neurowetenschappen promoveerde Steven in 2018 op het onderwerp zelfregulerend leren. Vervolgens heeft hij zich vanuit de Universiteit Utrecht gericht op het vertalen van onderzoek naar de praktijk. Samen met Luce Claessens en Paul Kirschner schreef hij het boek ‘Op de schouders van reuzen’. Daarnaast geeft hij les in Leerpsychologie, begeleidt hij docenten bij het doen van onderzoek en verzorgt hij professionalisering over zelfregulerend leren, kritisch denken en data-geïnformeerd werken.

Meer sessies

In het kort: De rode draad in deze sessie zijn zes succesvolle beroepsproducten die studenten van de lerarenopleiding van Instituut Archimedes op scholen van de onderwijsregio Midden Nederland hebben ontwikkeld. De producten zijn tot stand gekomen in de context van zes verschillende scholen en zijn gerelateerd aan een schoolontwikkelingspunt.
Steffie van der Meijden
Steffie van der Meijden
In het kort: Wat motiveert je om te doen wat je doet? Welke beslissingen leiden je in je keuzes? En welke gedragingen vertoon je om de gewenste resultaten te bereiken?
Bastiaan Korpadi
Bastiaan Korpadi
In het kort: Ervaar de kracht van boksen. Een betekenisvolle interventie in het onderwijs
In samenwerking met