Onderzoeker (Promovenda),
Vrije Universiteit Amsterdam

Inductieprogramma's: een sleutel voor het succes en behoud van beginnende leerkrachten?

Ongeveer 15 tot 25% van beginnende leerkrachten in Nederland verlaat het onderwijs al binnen de eerste 5 jaar. Inductieprogramma’s kunnen hier een oplossing bieden. Inductieprogramma’s zijn programma’s binnen scholen of schoolbesturen waarin uitgebreide begeleiding voor beginnende leraren wordt verstrekt om zo hun start te vergemakkelijken. In deze sessie wordt ingegaan op wat we weten over inductieprogramma’s op basis van wetenschappelijk onderzoek: Verbeteren inductieprogramma’s de vaardigheden van leerkrachten? Zorgen inductieprogramma’s ervoor dat meer startende leerkrachten blijven? En hoe zijn effectieve inductieprogramma’s vormgegeven? Tot slot willen we tijdens de sessie in gesprek gaan over huidige problemen binnen inductieprogramma’s en hoe we (de uitvoering van) inductieprogramma’s kunnen verbeteren.

Inductieprogramma's: een sleutel voor het succes en behoud van beginnende leerkrachten?

Pam de Vries

Ongeveer 15 tot 25% van beginnende leerkrachten in Nederland verlaat het onderwijs al binnen de eerste 5 jaar. Inductieprogramma’s kunnen hier een oplossing bieden. Inductieprogramma’s zijn programma’s binnen scholen of schoolbesturen waarin uitgebreide begeleiding voor beginnende leraren wordt verstrekt om zo hun start te vergemakkelijken. In deze sessie wordt ingegaan op wat we weten over inductieprogramma’s op basis van wetenschappelijk onderzoek: Verbeteren inductieprogramma’s de vaardigheden van leerkrachten? Zorgen inductieprogramma’s ervoor dat meer startende leerkrachten blijven? En hoe zijn effectieve inductieprogramma’s vormgegeven? Tot slot willen we tijdens de sessie in gesprek gaan over huidige problemen binnen inductieprogramma’s en hoe we (de uitvoering van) inductieprogramma’s kunnen verbeteren.

Over de spreker

Onderzoeker (Promovenda)
Vrije Universiteit Amsterdam

Pam de Vries is aangesteld bij de Vrije Universiteit Amsterdam als onderzoeker binnen het LerarenLab. Dit co-creatielab brengt onderzoekers en praktijkprofessionals samen om effectieve interventies te ontwikkelen die het lerarentekort moeten aanpakken. In het LerarenLab richt Pam zich voornamelijk op onderzoek naar effectieve interventies rondom de professionalisering en begeleiding van leerkrachten.

Meer sessies

In het kort: We nemen je mee in een effectieve docent-gestuurde didactiek voor onderzoekend leren voor de bètavakken waarmee je leerlingen aan het denken zet over natuurlijke fenomenen en leert om zelf modellen te ontwikkelen.
In het kort: De invloed van big tech op het leven van leerlingen was al groot en nu komt daar de invloed van AI bij. Hoe kan onderwijs in digitale geletterdheid helpen om met die invloed om te gaan?
In het kort: In 2023 heeft de Nationale Aanpak Professionalisering Leraren een subsidie toegekend gekregen uit het nationale groeifonds. In de sessie gaan we in op de aanleiding en de uitwerking van het programma.
In samenwerking met