Op de pabo heb je typisch Nederlands rekenonderwijs gehad. Je werkt met een rekenmethode met een nooit te halen blokplanning. Het duizelt je van de oplossingsstrategieën. Er zijn rekentaken die je zelf ook niet begrijpt. En gaat het nu om cruciale doelen, essentiële doelen, sleuteldoelen of streefdoelen? Als leraar zit je met je handen in het haar. In deze sessie krijg je praktische adviezen waar je als school direct mee aan de slag kan. Ook om zaken juist niet meer te doen. Adviezen die niet uit de lucht komen vallen of gebaseerd zijn op een pedagogische visie. Maar inzichten die gebaseerd zijn op wetenschappelijk onderzoek en soms zelfs 438 jaar teruggaan. Je krijgt een Bingo kaart met de echte rekenproblemen en een Bingo kaart met gewone oplossingen. En natuurlijk krijg je ook nog een vakantietip. Na afloop zal je zeggen: “Dat ik dit niet eerder op de pabo heb gehad!”.
Op de pabo heb je typisch Nederlands rekenonderwijs gehad. Je werkt met een rekenmethode met een nooit te halen blokplanning. Het duizelt je van de oplossingsstrategieën. Er zijn rekentaken die je zelf ook niet begrijpt. En gaat het nu om cruciale doelen, essentiële doelen, sleuteldoelen of streefdoelen? Als leraar zit je met je handen in het haar. In deze sessie krijg je praktische adviezen waar je als school direct mee aan de slag kan. Ook om zaken juist niet meer te doen. Adviezen die niet uit de lucht komen vallen of gebaseerd zijn op een pedagogische visie. Maar inzichten die gebaseerd zijn op wetenschappelijk onderzoek en soms zelfs 438 jaar teruggaan. Je krijgt een Bingo kaart met de echte rekenproblemen en een Bingo kaart met gewone oplossingen. En natuurlijk krijg je ook nog een vakantietip. Na afloop zal je zeggen: “Dat ik dit niet eerder op de pabo heb gehad!”.
Peter Langerak is hoofd onderzoek bij het Nederlands Mathematisch Instituut en buiten-promovendus aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Zijn werk richt zich op het verbeteren van reken-wiskundeonderwijs door wetenschappelijk onderbouwde inzichten te verbinden met de praktijk. Peter kent de prestaties van álle Nederlandse basisscholen op het gebied van lezen, taal en rekenen. Niet uit rapporten, maar uit de data zelf: hij is initiatiefnemer van de NMI Database Basisschoolprestaties, de eerste landelijke, meerjarige dataset die alle scholen omvat met tal van schoolkenmerken. Daarnaast introduceerde hij het profiel van de Rekenleider en de bijbehorende Leergang Rekenleider.

