Prof. Dr.,
Erasmus Universiteit & Vrije Universiteit

Weerzin tegen lezen of weer zin in lezen?

In deze lezing ga ik in op de vraag wat leesmotivatie is, hoe leesmotivatie is gerelateerd aan leesvaardigheid en of investeren in leesmotivatie zin heeft. Ook vertel ik over leesweerstand: wat is het, hoe kun je het meten en welke rol speelt het in de leesontwikkeling? Ten slotte kijk ik naar een van de middelen die vaak wordt ingezet om lezen te bevorderen: vrij lezen of stillezen. Helpt het of niet? En hoe kun je het effectiever maken?

Voorkeuren

14 nov | Ronde 1

Weerzin tegen lezen of weer zin in lezen?

Prof. Dr.,
Erasmus Universiteit & Vrije Universiteit

In deze lezing ga ik in op de vraag wat leesmotivatie is, hoe leesmotivatie is gerelateerd aan leesvaardigheid en of investeren in leesmotivatie zin heeft. Ook vertel ik over leesweerstand: wat is het, hoe kun je het meten en welke rol speelt het in de leesontwikkeling? Ten slotte kijk ik naar een van de middelen die vaak wordt ingezet om lezen te bevorderen: vrij lezen of stillezen. Helpt het of niet? En hoe kun je het effectiever maken?

Voorkeuren

14 nov | Ronde 1

Over de spreker

Prof. Dr.
Erasmus Universiteit & Vrije Universiteit

Roel van Steensel is hoogleraar Leesgedrag aan de Vrije Universiteit en universitair hoofddocent Onderwijswetenschappen aan de Erasmus Universiteit, waar hij ook lesgeeft aan de Educatieve Master Primair Onderwijs (EMPO). Van Steensel doet onderzoek naar de ontwikkeling van leesvaardigheid, leesgedrag en leesmotivatie vanaf het jonge kind tot in het basis-, voortgezet en hoger onderwijs. Hij kijkt daarbij naar de effecten die de onderwijs- en thuiscontext hebben op die ontwikkeling. Daarnaast is hij lid van de Taalraad, de Kennistafel Effectief Leesonderwijs en de Erkenningscommissie Jeugdinterventies van het Nederlands Jeugdinstituut.

Meer Onderwijsconferentie Rotterdam 2024 sessies

In het kort: In een lerende organisatie wordt onderzoeksmatige en cyclische wijze gewerkt aan onderwijsverbetering. De NRO leidraad ‘Werken aan onderwijsverbetering. Evidence-informed naar een lerende organisatie’ biedt hiervoor concrete handvatten.
In het kort: Evaluatie resultaten van 21 scholen met een peergroep zonder programma voor (hoog)begaafde leerlingen in het VO
In het kort: Hoe pas je de conceptkerndoelen Digitale Geletterdheid toe in je eigen onderwijspraktijk? En hoe doe je dat binnen het eigen schoolplan en met behoud van je eigen signatuur? Het is precies dit maatwerk dat IT Campus Rotterdam voor po-/vo-scholen van Rotterdamse onderwijsbesturen beschikbaar maakt in de vorm van Expeditie Digitaal.  
Een initiatief van
In samenwerking met de Rotterdamse schoolbesturen en samenwerkingsverbanden
Powered by