De thuisomgeving is cruciaal voor de taalontwikkeling van kinderen. Een goede verbinding tussen het leren thuis en in (voor)scholen ondersteunt de taalontwikkeling van kinderen en bevordert kansengelijkheid. Toch is de verbinding tussen pedagogisch professionals en ouders niet vanzelfsprekend. We bespreken de bevindingen uit het vierjarige onderzoek dat we uitvoerden om de kennisbronnen en taalervaringen van kinderen thuis te leren kennen en in te zetten om hun taalontwikkeling te ondersteunen. Samen met professionals in kinderopvang en basisscholen bouwden we relaties op met ouders en bezochten ruim honderd gezinnen, met diverse achtergronden en thuistalen. We ontwikkelden een aanpak om aan te sluiten bij de routines in gezinnen en samen het taalleren van kinderen te ondersteunen. Dit maatwerk loont: in relaties en in stimulerende interacties thuis waarin kinderen meer gaan praten. Onze vraag is hoe we de verbinding met thuis kunnen inbouwen in het taalonderwijs. Denk je mee?
Een initiatief van de gemeente Rotterdam, in samenwerking met de Rotterdamse schoolbesturen en samenwerkingsverbanden