12.00

Ronde 3

The Kiss (10e verd.)

Doel
Verbinden
Thema's
Basisvaardigheden, Professionaliseren en leercultuur
Doelgroep
Intern begeleiders en ander onderwijsondersteunend personeel, Leraren po, Managers kinderopvang, Pabo-studenten laatste jaar, Pedagogisch professionals voorschool en kinderopvang, Schoolleiders/directeuren

Samenwerken aan een taalrijke omgeving voor alle jonge kinderen. De kracht van maatwerk in de kinderopvang, op school en thuis

Je maakt kennis met een nieuwe thuisaanpak om als (voor)school samen met ouders de taalontwikkeling bij jonge kinderen te ondersteunen en zo te werken aan meer kansengelijkheid.

De thuisomgeving is cruciaal voor de taalontwikkeling van kinderen. Een goede verbinding tussen het leren thuis en in (voor)scholen ondersteunt de taalontwikkeling van kinderen en bevordert kansengelijkheid. Toch is de verbinding tussen pedagogisch professionals en ouders niet vanzelfsprekend. We bespreken de bevindingen uit het vierjarige onderzoek dat we uitvoerden om de kennisbronnen en taalervaringen van kinderen thuis te leren kennen en in te zetten om hun taalontwikkeling te ondersteunen. Samen met professionals in kinderopvang en basisscholen bouwden we relaties op met ouders en bezochten ruim honderd gezinnen, met diverse achtergronden en thuistalen. We ontwikkelden een aanpak om aan te sluiten bij de routines in gezinnen en samen het taalleren van kinderen te ondersteunen. Dit maatwerk loont: in relaties en in stimulerende interacties thuis waarin kinderen meer gaan praten. Onze vraag is hoe we de verbinding met thuis kunnen inbouwen in het taalonderwijs. Denk je mee?

Martine van der Pluijm
Hogeschool Rotterdam

Over de spreker(s)

Martine van der Pluijm

Dr. Martine van der Pluijm (1972) is pedagoog. Ze werkt als lector van het lectoraat Samenwerken aan een taalrijke omgeving voor jonge kinderen bij Hogeschool Rotterdam. Het lectoraat is opgericht op initiatief van de Rotterdamse schoolbesturen BOOR en PCBO Rotterdam-Zuid, ter ondersteuning van Leerschool Rotterdam-Zuid. Martine doet ontwerpgericht onderzoek naar nieuwe werkwijzen die bijdragen aan de taalontwikkeling bij kinderen en meer kansengelijkheid. De aanpak Thuis in Taal is een voorbeeld van zo’n werkwijze. Sinds 2023 leidt zij nieuw langdurig onderzoek naar hoe scholen in samenhang kunnen werken aan cultureel responsief taalonderwijs.

Een initiatief van de gemeente Rotterdam, in samenwerking met de Rotterdamse schoolbesturen en samenwerkingsverbanden

Inloggen

Account aanmaken

Wachtwoord(Vereist)