16.00

Ronde 6

Platform 1 (BG)

Doel
Verdiepen
Thema's
Basisvaardigheden, Didactische en pedagogische vaardigheden
Doelgroep
Bestuurders, Intern begeleiders en ander onderwijsondersteunend personeel, Leraren po, Leraren vo, Pabo-studenten laatste jaar, Pedagogisch professionals voorschool en kinderopvang, Schoolleiders/directeuren

40 keuzes per uur: over lesgeven, twijfelen en toch weten wat kan werken

Lesgeven is geen kwestie van één juiste aanpak, maar van tientallen keuzes per uur — groot en klein. In deze keynote ontdek je hoe je ondanks de twijfel toch doordacht kunt handelen, op basis van wat kán werken. Gebaseerd op het nieuwe boek Bijna alles wat je moet weten over lesgeven.

Lesgeven lijkt soms op improvisatie met een plan: je bereidt je goed voor, maar zodra de les begint, ontmoet je tientallen keuzes — en reageer je vaak op gevoel, soms met twijfel. Geef ik nog een voorbeeld of laat ik hen zelf proberen? Spreek ik die leerling aan of wacht ik nog even? Elke beslissing telt, maar niet elke keuze is makkelijk. In deze keynote verkennen we hoe je ondanks de complexiteit van klas en school toch doordacht kunt handelen. Wat weten we uit onderzoek over wat vaak werkt in de klas? Hoe vertaal je dat naar jouw leerlingen, jouw vak, jouw school? En minstens even belangrijk: wat doe je als het níet werkt? Verwacht geen recepten, wel ingrediënten. Geen sluitende antwoorden, maar houvast om sterker in je keuzes te staan. Gebaseerd op het nieuwe boek Bijna alles wat je moet weten over lesgeven — voor starters én doorgewinterde onderwijsmensen.

Pedro De Bruyckere
Universiteit Utrecht/Leerpunt

Over de spreker(s)

Pedro De Bruyckere

Pedro De Bruyckere (°1974) is al jaren bekend als factchecker en mythbuster in onderwijs in binnen- en buitenland. Hij schreef populaire boeken met oa Paul Kirschner en Casper Hulshof over mythes in het onderwijs zoals Jongens zijn Slimmer dan Meisjes. Hij blogt dagelijks op xyofeinstein.be en TheEconomyOfMeaning.com. Pedro maakt graag moeilijke theorieën toegankelijk naar de dagelijkse praktijk. Bibliografie:

Een initiatief van de gemeente Rotterdam, in samenwerking met de Rotterdamse schoolbesturen en samenwerkingsverbanden

Inloggen

Account aanmaken

Wachtwoord(Vereist)