Leraar VO,
Hyperion Lyceum Amsterdam

Is lesgeven een oefening in vrijheid?

Deze zomer verscheen mijn debuut ‘Wat ik je nog zeggen wil’ bij uitgeverij Ambo Anthos. Het boek bestaat uit zestien brieven, over zestien verschillende onderwerpen. Het is gericht aan mijn dochter, maar bedoeld voor een breed publiek. Op 3 oktober in Laren zal een voordracht houden over het boek. Daarna gaan we met elkaar op zoek naar de essentie van goed onderwijs en van goed leraarschap, aan de hand van een aantal citaten en stellingen uit het boek.

Is lesgeven een oefening in vrijheid?

Jasper Rijpma

Deze zomer verscheen mijn debuut ‘Wat ik je nog zeggen wil’ bij uitgeverij Ambo Anthos. Het boek bestaat uit zestien brieven, over zestien verschillende onderwerpen. Het is gericht aan mijn dochter, maar bedoeld voor een breed publiek. Op 3 oktober in Laren zal een voordracht houden over het boek. Daarna gaan we met elkaar op zoek naar de essentie van goed onderwijs en van goed leraarschap, aan de hand van een aantal citaten en stellingen uit het boek.

Over de spreker

Leraar VO,
Hyperion Lyceum Amsterdam

Jasper Rijpma (1984) geeft geschiedenis en Grote Denkers op het Hyperion Lyceum in Amsterdam. Deze school is hij samen met collega’s en andere betrokkenen gestart.
Jasper is mede-initiatiefnemer van het Groeifonds projecten Ontwikkelkracht. In 2014 werd Jasper verkozen tot Leraar van het Jaar voor de sector VO. In 2017 volgde daar een nominatie op voor de Global Teacher Prize.

Meer sessies

In het kort: Hoe versterken we de schoolleiders in onze regio en hoe zorgen we voor voldoende schoolleiders in de toekomst? In deze sessie halen willen we ideeën uitwisselen en inspiratie opdoen.
In het kort: In 2023 heeft de Nationale Aanpak Professionalisering Leraren een subsidie toegekend gekregen uit het nationale groeifonds. In de sessie gaan we in op de aanleiding en de uitwerking van het programma.
In het kort: In deze sessie wordt op basis van wetenschappelijk onderzoek besproken hoe effectieve inductieprogramma’s kunnen worden vormgegeven en welke impact ze kunnen hebben op het behoud van beginnende leraren.