Associate Lector Burgerschapsonderwijs,
Hogeschool van Amsterdam
Coördinator vaksteunpunt filosofie,
Alfagammapartners

Burgerschap en ethisch redeneren

In de meeste klaslokalen zien we de tegenstellingen in onze maatschappij terug: bijvoorbeeld leerlingen wiens ouders blij zijn met een streng asielbeleid en leerlingen wiens ouders asielzoekers waren, leerlingen die zich veel zorgen maken over het klimaat en leerlingen die vinden dat Nederland hier niets aan kan doen. In de meeste schoolvakken komen onderwerpen aan bod die met dit soort vragen te maken hebben. Door met leerlingen ethische vragen en morele waarden te onderzoeken, kunnen docenten in hun vak aan burgerschapsdoelen werken.

Deze workshop draait erom, docenten gereedschap in handen te geven om te leren omgaan met ethische dilemma’s in de klas en om morele oordeelsvorming bij hun leerlingen te bevorderen

We gaan in op zaken als: Hoe ga je als docent om met je eigen waarden als er controversiële thema’s besproken worden in de klas? Hoe houd je een gesprek dat bijdraagt aan de morele oordeelsvorming van leerlingen? Hoe leren we leerlingen en studenten zorgvuldig redeneren over complexe maatschappelijke vraagstukken?

Burgerschap en ethisch redeneren

Floor Rombout
Ine Raangs

In de meeste klaslokalen zien we de tegenstellingen in onze maatschappij terug: bijvoorbeeld leerlingen wiens ouders blij zijn met een streng asielbeleid en leerlingen wiens ouders asielzoekers waren, leerlingen die zich veel zorgen maken over het klimaat en leerlingen die vinden dat Nederland hier niets aan kan doen. In de meeste schoolvakken komen onderwerpen aan bod die met dit soort vragen te maken hebben. Door met leerlingen ethische vragen en morele waarden te onderzoeken, kunnen docenten in hun vak aan burgerschapsdoelen werken.

Deze workshop draait erom, docenten gereedschap in handen te geven om te leren omgaan met ethische dilemma’s in de klas en om morele oordeelsvorming bij hun leerlingen te bevorderen

We gaan in op zaken als: Hoe ga je als docent om met je eigen waarden als er controversiële thema’s besproken worden in de klas? Hoe houd je een gesprek dat bijdraagt aan de morele oordeelsvorming van leerlingen? Hoe leren we leerlingen en studenten zorgvuldig redeneren over complexe maatschappelijke vraagstukken?

Over de sprekers

Associate Lector Burgerschapsonderwijs
Hogeschool van Amsterdam

Floor Rombout is associate lector Burgerschapsonderwijs aan de Hogeschool van Amsterdam. Zij is gepromoveerd op een onderzoek naar de vraag hoe klassikale gesprekken in de filosofieles kunnen bijdragen aan het kritisch redeneren van leerlingen over morele vraagstukken. Momenteel doet ze onderzoek naar onderwijs over morele democratische waarden en maatschappelijke kwesties.

Coördinator vaksteunpunt filosofie
Alfagammapartners

Ine Raangs is docent filosofie en maatschappijleer, daarnaast is ze de coördinator van het vaksteunpunt filosofie van de Alfagammastudies. Op het moment geeft ze (onder andere) les in een nieuw vak voor het VMBO, waarin CKV, maatschappijleer, godsdienst en filosofie worden gecombineerd.

Meer sessies

Robin Ariëns
Robin Ariëns
,
Michaël Metzemakers
,
Mieke Kers
In het kort: In deze sessie laten docent-onderzoekers van Cals College en Lek en Linge College zien hoe zij - met docentonderzoek - formatief handelen breed hebben geïmplementeerd in de school. Binnen het samenwerkingsverband AOS (academische opleidingsscholen) hebben zij langere tijd onderzoek kunnen doen naar dit thema, en hadden ze ruimte om speciale aandacht te besteden aan de implementatie van formatief handelen in het onderwijs.
In het kort: Een actueel thema: seksueel grensoverschrijdend gedrag (van personeel) in het onderwijs.
In het kort: Het funderend onderwijs is vollop in ontwikkeling. Het aankomende jaar worden er belangrijke beslissingen genomen over de toekomst van ons onderwijs. Hoe zou zo'n Deltaplan eruit moeten zien?
In samenwerking met