Lector Meertaligheid en Onderwijs,
Hogeschool Utrecht
Docent Engels en NT2 & school/lerarenopleider,
Ithaka Internationale Schakelklassen

Meertaligheid benutten in het nieuwkomersonderwijs

ISK Ithaka en het lectoraat Meertaligheid en Onderwijs van Hogeschool Utrecht nemen u graag mee in de praktijk van meertalige onderwijsassistenten in het nieuwkomersonderwijs: een nieuwe rol, die handen en voeten krijgt in het innovatieve MOA-project. In dit project geven we invulling aan de rol van meertalige onderwijsassistent als bruggenbouwer tussen verschillende werelden waarin kinderen met een vlucht- of migratieverleden (vaak) opgroeien. Voor deze bruggenbouwersrol vormt de thuistaal de sleutel: tot contact met leerlingen en ouders, het managen van verwachtingen, het begrijpen van de (nieuw) Nederlandse context, maar ook tot de gemeenschappelijke instructietaal – het Nederlands – die nieuwkomersleerlingen nog aan het leren zijn. Tijdens de sessie worden kerninzichten rond meertaligheid in het onderwijs gedeeld, en wordt aan de hand van voorbeelden de potentie van meertalige aanpakken en rollen gepresenteerd en bediscussieerd. Ook relevant voor docenten in regulier onderwijs!

Meertaligheid benutten in het nieuwkomersonderwijs

Jantien Smit
Jeroen Bishesar

ISK Ithaka en het lectoraat Meertaligheid en Onderwijs van Hogeschool Utrecht nemen u graag mee in de praktijk van meertalige onderwijsassistenten in het nieuwkomersonderwijs: een nieuwe rol, die handen en voeten krijgt in het innovatieve MOA-project. In dit project geven we invulling aan de rol van meertalige onderwijsassistent als bruggenbouwer tussen verschillende werelden waarin kinderen met een vlucht- of migratieverleden (vaak) opgroeien. Voor deze bruggenbouwersrol vormt de thuistaal de sleutel: tot contact met leerlingen en ouders, het managen van verwachtingen, het begrijpen van de (nieuw) Nederlandse context, maar ook tot de gemeenschappelijke instructietaal – het Nederlands – die nieuwkomersleerlingen nog aan het leren zijn. Tijdens de sessie worden kerninzichten rond meertaligheid in het onderwijs gedeeld, en wordt aan de hand van voorbeelden de potentie van meertalige aanpakken en rollen gepresenteerd en bediscussieerd. Ook relevant voor docenten in regulier onderwijs!

Over de sprekers

Lector Meertaligheid en Onderwijs,
Hogeschool Utrecht

Jantien Smit is onderwijswetenschapper en werkt sinds 2018 bij Hogeschool Utrecht. Haar wortels heeft ze in Nederlandse taal- en letterkunde (Universiteit van Amsterdam) en het basisonderwijs. Ze promoveerde in 2013 aan de Universiteit Utrecht (FIsme) op talige ondersteuning, in meertalige rekenklassen. Sinds september 2021 is Jantien lector Meertaligheid en Onderwijs en voert zij samen met haar lectoraatsgroep praktijkgericht onderwijsonderzoek uit in de driehoek van wetenschap, opleiding en onderwijswerkveld. Specifieke expertise heeft ze op de terreinen van meertaligheid en functioneel meertalig werken, taalgericht (vak)onderwijs, scaffolding van taal, professionalisering van leraren, en ontwerponderzoek.

Docent Engels en NT2 & school/lerarenopleider,
Ithaka Internationale Schakelklassen

Jeroen Bishesar, Engels, NT2 docent op Ithaka en daarnaast opleider in het Opleidingshuis. Ik geef al 9 jaar les op Ithaka, de school voor landverhuizers in regio Utrecht. Samen met de lectoraat meertaligheid van de HU met Jantien Smit is Ithaka bezig om meertaligheid te onderzoeken door middel van het project meertalige onderwijsassistenten als bruggenbouwers.

Meer sessies

Marina van Linschoten
Marina van Linschoten
,
Anne Marie Trovato
In het kort: Een nieuwkomer in je klas is een verrijking! In deze sessie leggen leerlingen zelf uit waarom.
Jacoliene van Wijk
Jacoliene van Wijk
In het kort: Leerlingen geven aan datze het fijn vinden om tijdens de wiskunde les opdrachten buiten het boek te DOEN, waarbij ze praktisch bezig zijn. In de presentatie gaan we bouwen en vouwen!
Dirk-Pieter Pastor
Dirk-Pieter Pastor
In het kort: Voor het overgrote deel van de VMBO-leerlingen is rekenen een saai en lastig vak. In deze sessie wil ik jullie meenemen in hoe wij het vak rekenen vorm hebben gegeven op het Casparus College.